"Sharing is caring"

2013-01-25 14:43  

Magnus Hultman, vd på det nystartade annonsdistributionsbolaget Sprinkle, svarar Dagens Medias Erik Wisterberg om en digital stormarknad som samlar tv, tidningar och streamingtjänster.

"Sharing is caring". Uttrycket är säkert bekant, man delar med sig till den man bryr sig om. Det jag tänker på har dock inget med känslor att göra, det har med pengar att göra. Närmare bestämt revenue sharing.

Erik Wisterberg skrev i sin krönika "Vem skapar ett digitalt smörgåsbord för medier?" att 2013 blir betalväggens år. Medierna har beslutat sig för att sluta ge bort sitt innehåll och i år införs, eller snarare uppförs, ett flertal betalväggar. Denna debattartikel handlar om Eriks smörgåsbord.

Bakgrunden är att Internet har varit ett stort bollhav med ”sharing”, eller delning som det heter på svenska och då ligger ordet fildelning nära till hands eller dela med sig av länkar eller använda en sökmotor som visar länkar. Det är detta som medierna förfasar sig över och det är här det har gått snett. Alla har velat ha räckvidd på det professionella innehåll man har. Medierna såg möjligheten att få ytterligare räckvidd genom att finnas tillgängliga för alla, gratis var ordet. Erik skriver vidare i sin artikel att ett genomsnittligt svenskt hushåll köper media för 17.000 kr om året, men det mest intressanta är att beloppet blir nästan 30.000 kr om man inkluderar annonsering enligt IRM. Det var här medierna trodde att pengen fanns, om man bara fick räckvidd. Tyvärr fick bara en aktör kritisk räckvidd, Aftonbladet. De övriga aktörerna har förtvivlat svårt att få räckvidden och anledningen är att varje publicist gärna delar med sig av innehåll till besökare men inte till andra medier. Det är här vi tror nyckeln finns.

Sharing is caring. Jan Helin skriver i sin söndagsgkrönika # 34, 25 Nov 2012 om aggregatorer som Huffington Post, Gawker, Buzzfeed eller Google News. Varför finns dessa? Jo för att medierna gärna delar med sig till besökare men inte till varandra. Och för att då knyta an till Eriks krönika igen, det är här smörgåsbordet kommer in. Det är inte betalväggens år i år, eller payment wall som det heter på engelska. 2013 är året då ”walled gardens” införs. Sprinkle, men även exempelvis Outbrain är företag som tillhandahåller teknik och affärsmodeller där medierna kan dela med sig av sitt innehåll inom en så kallad walled garden, en kontrollerad grupp av aktörer e.g. andra publicister med professionellt innehåll. Inom dessa walled gardens delar man den genererade intäkten baserat på om man har drivit trafiken, bidragit med innehållet eller har sålt annonsutrymme. Ett smörgåsbord av innehåll och med en räckvidd som slår allt. Och vad betyder detta för Erik, jo, han får ett digitalt smörgåsbord tillgängligt hos varje publicist han väljer att spendera sin tid hos och gratis är det, eller i alla fall annonsfinansierat.

Betalväggar är fel väg att gå av tre anledningar. 1. Bra professionellt innehåll finns på flera olika ställen och betalningsviljan är begränsad till få aktörer 2. Fångarnas dilemma situationer där aktörer väljer att inte ha betalvägg, d v s det krävs samarbete mellan många aktörer 3. Räckvidd för innehåll och för annonser.

En walled garden modell skulle klara av dessa utmaningar och erbjuder även en framtida möjlighet till betalvägg när kritisk masa uppnåtts. Det professionella innehållet skulle delas mellan marknadens olika parter, fångarnas dilemma situationer skulle undvikas då alla tjänar på att dela innehållet, bäst innehåll vinner och, kanske den mest kritiska faktorn, räckvidden för innehåll och för varje kampanj skulle lösas.

Magnus Hultman ett förflutet på bland annat Videoplaza och som grundare av Instadia och Smartclip Nordics. I dag är han grundare och vd för nystartade Sprinkle – en plattform för intelligent syndikering av annonsfinansierat innehåll till alla typer av publicister.

Läs även:

Läs mer: "Vem skapar ett digitalt smörgåsbord för medier?"

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt