Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Seher Yilmaz: "Mångfald driver kommunikation"

Publicerad: 27 Januari 2016, 10:27
Uppdaterad: 8 Mars 2016, 08:01

DEBATT. Volvos kampanj lyfter fram mångfalden som en styrka utan att använda sig av stereotyper. Men för att berättelsen verkligen ska kännas trovärdig behöver mångfalden också återfinnas på chefs- och ledningsnivå, skriver Seher Yilmaz på Rättviseförmedlingen.


Ämnen i artikeln:

Volvo

Genomslaget för Volvos kampanj ”Made by people” gör det tydligt att jämlikhet och mångfald är frågor som berör på djupet. Här har kommunikationsbranschen en fantastisk möjlighet att vara med och driva samhällsutveckling genom att ta vara på berättelser som berör dessa teman.

Visst har branschen som helhet mycket kvar att göra för att bryta mot den egna homogeniteten, både när det gäller anställda men också vilka som lyfts fram i kampanjer och annonser (se exempelvis debatten om Kista galleria för ett par veckor sedan). Men när man hittar rätt är det tydligt att mångfald kan driva både lönsamhet och kommunikation.

Som medborgare och konsument värdesätter vi när företag tar ställning i de här frågorna. Volvo visar dessutom att de har tänkt igenom varför budskapet är viktigt för dem, att det inte bara presenterar en klyscha. Det handlar inte om att vara god, utan om att göra företaget starkare, mer kreativt och helt enkelt bättre.

Det finns många olika skäl till att vilja se över vilka som tar plats, både internt och externt, i ett företags kommunikation. För någon kan det handla om ökad lönsamhet, för en annan om att säkra talangförsörjningen och för en tredje handlar det helt enkelt om rättvisa.

På Rättviseförmedlingen möter vi allt för ofta organisationer som inte vet varför de ska arbeta med mångfald och jämställdhet, vilket gör att arbetet ständigt prioriteras ned i relation till allt annat som måste genomföras. Men när man har sitt varför klart för sig finns alla anledningar – både att sätta igång en konkret handlingsplan och dessutom att kommunicera sitt arbete utåt. Genom att kommunicera dessa värden finns möjligheten att bygga sitt varumärke och samtidigt utveckla samhället genom att inspirera och leda vägen.

Konceptet ger gåshud eftersom att det är de egna medarbetarna som får synas, vi får möta människorna bakom varumärket. Kampanjen lyfter fram mångfalden som en styrka utan att använda sig av stereotyper, något som annars är vanligt i den här typen av kommunikation. Men för att berättelsen verkligen ska kännas trovärdig behöver mångfalden också återfinnas på chefs- och ledningsnivå.

Att de anställda på golvet kommer från världens alla hörn är självklart fantastiskt och värt att kommunicera, men det är först när mångfalden syns i alla led som företagen på riktigt kan säga sig ta tillvara på den talang och drivkraft som finns hos alla människor, oavsett sådant som kön, bakgrund eller hudfärg.

Seher Yilmaz

Ordförande Rättviseförmedlingen


Ämnen i artikeln:

Volvo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.