Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Se inte på digitalt separat"

Publicerad: 11 Oktober 2013, 04:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:31

Tidskriftsbranschen måsta våga göra något radikalt. Det skriver Dagens Medias reporter Madeleine Östlund – och bjuder på några tips.


Läsplattan utmålades för bara några år sedan som räddningen för tidskrifterna. Bonnier var hetast på gröten och tog 2010 fram den egna plattformen Mag Plus för koncernens titlar. Också IDG var tidigt ute.

Och det var framför allt annonsmöjligheterna som skulle frälsa branschen. Rörliga och klickbara annonser och film- och ljudklipp skulle göra att annonsörerna öppnade plånboken.

Dessutom skulle förlagen slippa de skyhöga pappers- och distributionskostnaderna när pappersläsarna konverterades till digitala läsare.

I klarspråk: förlagen förväntade sig högre intäkter och lägre kostnader.

Men tre år efter läsplattans intåg kan vi konstatera att den explosion och annonsrevolution som väntades har uteblivit.

 

Utöver detta för många tidskrifter en avsomnande tillvaro på nätet. Idag verkar många tidskriftssajters recept vara att värva redan populära bloggar – eller så plockar man in en kändis som bloggar.

Men det är svårt att öka trafiken – för att på så sätt kunna öka annonsintäkterna.

Det visar inte minst IRM och Sveriges Tidskrifters nya mätning över tidskriftsbranschens digitala intäkter.

Under årets andra kvartal ökade förvisso intäkterna – men med låga 6 procent – jämfört med andra kvartalet 2012.

Totalt landade de digitala intäkterna på 47 miljoner kronor under det andra kvartalet, vilket motsvarar 10 procent av tidskrifternas totala intäkter. Under motsvarande period förra året var siffran 8 procent.

 

Med tanke på att intäkterna från papperstidningarna minskar snabbare än vad de digitala intäkterna ökar så är det så klart en smärre katastrof. Under årets andra kvartal låg tidskrifternas reklamintäkter på 424 miljoner kronor, enligt IRM.

Det är ett tapp på 14 procent, jämfört med motsvarande period i fjol.

Något behöver alltså göras.

Tidskrifterna behöver göra sina digitala produkter mer intressanta för både läsare och annonsörer.

 

En väg att gå tror jag är att inte se på de digitala kanalerna som separata produkter. Idag producerar förlagen sina pappersprodukter och funderar sedan på hur materialet ska användas digitalt.

I min värld fungerar det inte att sprida samma material i olika kanaler. Särskilt med tanke på att den digitala konverteringen av läsare uppenbarligen inte har fungerat. Vem vill surfa in på en sajt där man möter några bloggare och två artiklar från papperstidningen? Och var är incitamentet till att köpa en utgåva för läsplatta när den kostar lika mycket som en papperstidning, som jag redan har för vana att köpa?

Detta tror jag särskilt gäller populärtidskrifter som läsarna ju faktiskt köper för sitt höga nöjes skull.

Förlagen behöver skapa ett behov av innehållet i både digitala kanaler och i papperstidningen.

Så varför inte göra något radikalt – våga dra ner på innehållet i ursprungsprodukten, eller kanske minska utgivningstakten, och komplettera med NYTT innehåll med hög publiceringstakt anpassat för ALLA digitala kanaler.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.