Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"Dagens internet är inte gjord för live-sändningar"

Publicerad: 1 September 2017, 05:00
Uppdaterad: 31 Augusti 2017, 13:20

"Vinnaren är den innehållsleverantör som klarar av att knyta ihop länken mellan de olika gränssnitten", skriver Per Sterner, Nordenchef på Akamai.

DEBATT. Akamais Nordenchef Per Sterner ser tre faktorer som påverkar framtidens tv-marknad.


Ämnen i artikeln:

Tv

För snart ett och ett halvt år skrev jag en replik till David Mühle som i en debattartikel här i Dagens Media menade att tablå-tv hade en ljus framtid, men att det krävdes insikter om en ny tv-logik. Jag höll inte med om det.

Jag menade att både traditionella tv-kanaler och on-demand-tjänster skulle komma att få en helt ny konkurrens i framtiden –  att det skulle komma att ske stora förändringar i marknaden för distribution av tv-innehåll och att helt nya aktörer skulle komma att köpa upp innehållsrättigheter och sända det själva. Jag avslutade därför debattartikel med att fråga: När kommer McDonalds att köpa rättigheterna till fotbolls-VM?

Redan då var det lätt att se hur efterfrågan för on-demand och streaming hade ökat något enormt. Och trenden håller i sig. Utifrån mitt perspektiv ser jag nu hur många storföretag fortsätter att göra stora investeringar i upprustningen av sin webbinfrastruktur för att stärka sin roll på denna nya tv-marknad som nu håller på att ta form. Detta eftersom förutsättningen för den här explosiva utvecklingen är en fungerande internetinfrastruktur och en kraftig ökning av mobila enheter. Tv-underhållningen är med oss överallt. Och trenden är live. Särskilt populära är nyhetsprogram, debatter och sportevenemang. Vi ser att det peakar när det är stora matcher, som senast hockey-VM för några veckor sedan.

Marknaden har också mognat ytterligare och många storföretag gör nu stora investeringar i innehåll och infrastruktur för att kunna distribuera över sin webb, allt för att kunna möta efterfrågan, tillgänglighet och kvalitet även på surfplattor och andra mobila enheter.

Idag ser jag framförallt tre faktorer som kommer att påverka framtidens tv-tittande och marknad.

#1

För det första så finns det ett behov av kvalitet i stor skala. Många programföretag flyttar sina linjära 24/7-kanaler till en OTT-leverans (Over-The-Top-Content) och kommer därför att behöva partner för att uppfylla två viktiga roller: Hantera enorma volymer innehåll och kunna leverera det innehållet till en högre kvalitet än just tv-kvalitet. Det kommer nämligen tittarna att förvänta sig.

#2

För det andra så måste leverantörerna lösa komplexiteten hos levande och linjär OTT-video. OTT-video kräver ett noggrant konstruerat samspel mellan människor, processer och teknik, oavsett vilken typ av sändning det gäller.

#3

För det tredje så kommer vinnarna i OTT att vara de som är bäst på att effektivisera sin verksamhet. Det innebär bland annat att man utnyttjar 1:1-annonseringsmöjligheter och dynamisk annonsering. Det här kommer att förflytta leverantörerna långt bortom de möjligheter som traditionell tv-annonsering kan erbjuda i form av mätning och monitorering av tittarvanor.

Dagens internet är egentligen inte gjord för att möta dagens stora efterfrågan av live-sändningar. Systemet klarar helt enkelt inte av dagens stora anstormning. Vinnaren är därför den innehållsleverantör som klarar av att knyta ihop den här länken mellan de olika gränssnitten. Där ligger den största haken. Bränslet (infrastrukturen) finns där. Men fordonet (operatörerna, innehållet) måste hitta ett sätt att knyta till sig kunderna.

Än så länge har inte McDonald's köpt rättigheterna till fotbolls-VM. Men i vintras köpte tyska Kreditbanken upp de tyska sändningsrättigheterna till handbolls-VM – och sände sedan hela evenemanget från sin egen webb och Youtube-kanal…

Per Sterner, Nordenchef på Akamai


Ämnen i artikeln:

Tv

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev