Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"SD-reklamen kan slå mot TV4"

Publicerad: 15 september 2010, 07:38
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

TV4:s val att släppa in Sverigedemokraterna kan slå mot deras affär, skriver Dagens Medias Martin Schori.


Vid minsta motgång kommer medierna alltid dragande med samma argument: Vi har en särställning i samhället. Vi är ett av fundamenten i en sann demokrati.

Och så är det ju.

Men när det kommer till annonsering verkar medierna istället anamma en annan, från filmerna vida känd, argumentation: ”This is business.” Ni vet, den som används när någon vill rättfärdiga något som egentligen inte är helt okej. 

För om det inte är så förstår jag inte hur medierna resonerar kring annonsering under den här valrörelsen.

I utbyte mot – ganska få – reklampengar har många nu hjälpt Sverigedemokraterna att bli än mer rumsrent genom att upplåta annonsplats till dem. Så har det inte varit tidigare. Före valet 2002 valde till exempel samtliga större morgon- och kvällstidningar att bojkotta SD:s annonser. Detta eftersom de ansåg att det var deras ansvar att inte ge utrymme till ett främlingsfientligt parti. Det valet måste medierna kunna göra (och sedan den 1 augusti i år behöver de – lagligt sett – inte ens motivera varför).

Men nu har de ansvariga utgivarna uppenbarligen ändrat sig. Eller är det kanske SD som har förändrats, och lämnat främlingsfientligheten bakom sig? Tja, ta en titt på deras reklamfilm och så stryker vi den möjligheten.

Dessutom kan ju TV4:s beslut att släppa in SD vara direkt negativt för kanalens varumärke. Att befatta sig med ett främlingsfientligt parti är helt enkelt inte bra för affärerna. Mediebyråerna har enligt mina källor just nu fullt upp med att svara på frågor från kunder som inte vill ligga i anslutning till deras reklam, inte ens i samma block.

Sverigedemokraterna försökte ju hålla sin reklambyrå hemlig, eftersom byråerna de talade med sa att de var rädda för att deras övriga kunder skulle reagera negativt. Även superkommersiella Metro, som aldrig tar någon politisk ställning till något, har valt bort SD-annonser just för att de anser att de smutsar ned annonsmiljön för tidningens övriga annonsörer.

Som Graylings Christian Ekström noterat tidigare på Newsmill så väljer pr-byråer ibland bort uppdrag, inte för att de sitter på moraliskt höga hästar utan av rädsla för att uppröra redan befintliga kunder.

I år hamnade valrörelsen under en höst där annonsörerna slagits om varenda reklamminut på grund av den extrema efterfrågan på tv-reklam. Men kanske är det inte så nästa gång, och kanske väljer då många annonsörer att gå i Offcom-kanalerna för att slippa ligga bland den politiska reklamen.

Nästa val dyker säkert den här frågan upp på nytt. Det kommer den antagligen att göra många val framöver, om nu inte SD lyckas bli som vilket annat parti som helst. Och i såna fall kan man ju fundera på hur det har gått till.

Martin Schori

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev