Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Sätt ditt företag på kartan nu”

Publicerad: 5 Januari 2011, 10:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Idag lanserar Facebook sin nya positioneringstjänst Places. Det innebär att du numera inte bara talar om för dina Facebook-vänner vad du gör på utan även var du gör det, skriver Springtimes Fredrik Pallin.


Ämnen i artikeln:

Fredrik PallinSpringtime

Med några knapptryck på mobilen checkar du in på stället du är, då kan du också se vilka andra som är där och läsa deras kommentarer.

Det finns liknande tjänster (Gowalla och Foursquare) som används flitigt senaste året, men det är när positioneringstjänsten nu integreras i Facebook som LBS-marknadsföring kommer att slå på allvar. LBS står för Location Based Services, det vill säga tjänster som baseras på var man är. Det innebär att man kan erbjuda riktade erbjudanden kopplat till exat var användaren befinner sig.

Facebook lanserar också en marknadsplats som gör det möjligt för företag att skapa erbjudanden kopplat till sina platser. vilket gör det möjligt att erbjuda rabattkuponger till de om exempelvis checkar in i en butik. Läs mer här.

Vad ska du nu göra när Facebook Places är live och du är kommunikatör i ett företag eller organisation? Här är några råd från Springtime:

1. Addera redan idag (så att ingen annan gör det) ditt kontor, dina butiker och andra ställen som ditt företag är verksam på till Facebook Places. Fyll i information om platsen, lägg till bilder och exakt adress. Har du en butikskedja är det viktigt att se till att alla butiker finns med och att de har samstämmig information.

2. Uppmana människor att checka in på din plats. Du ser vilka som har checkat in och vad de sagt om din plats. Ett utmärkt tillfälle för dialog.

3. Driv trafik och försäljning med Facebook Places. Genomför kampanjer och erbjud rabatter eller andra förmåner för alla som checkar in på din plats. Det ökar incitamentet att människor checkar in hos dig och de gör ju dessutom att de pratar om det och då sprids det till deras vänner på Facebook.

4. Omvärldsbevaka på Facebook. Nu måste du hålla koll på vad människor säger om din plats när de checkar in. Negativ publicitet kan enkelt ta sin början i ett missnöje kring din plats och några negativa kommentarer kan snabbt få spridning. Se därför till hålla koll på vad som sägs av de som checkar in hos dig och agera snabbt på eventuell kritik.Generellt ska du fundera på vilket mervärde du kan ge de som uppdaterar sin Facebook-status på din arena. Tänk på att nu kommunicerar ditt ställe och det är nu mycket lättare att risa och rosa din plats på Facebook.

Fredrik Pallin Konsult och ansvarig för Springtimes erbjudande inom sociala medier

Ämnen i artikeln:

Fredrik PallinSpringtime

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.