"Samarbeta med konkurrenter för att stå pall mot Amazon"

2018-06-08 06:00  
Pepijn Breijder är chef för Norden och Benelux på Criteo.

DEBATT. Det är bara en tidsfråga innan Amazon gör sitt intåg i Sverige. Etableringen är ofrånkomlig och kommer ställa tuffa krav på handeln, som behöver hitta sätt att samarbeta för att stärka varandra i konkurrensen mot Amazon, skriver Pepijn Breijder som är chef för Norden och Benelux på Criteo.

Den amerikanska giganten når ständigt nya försäljningshöjder. Under första kvartalet 2018 hade Amazon försäljningssiffror på 440 miljarder kronor, vilket är en ökning med 43 procent från förra året. I april lanserade de även en tjänst som möjliggör internationell handel via deras mobilapp och ryktet går om en kommande etablering i Sverige.

Otaliga artiklar har skrivits om hur svensk handel ligger risigt till när Amazon gör sitt intåg. Däremot ska man inte underskatta trovärdigheten hos inhemska varumärken, se bara hur Facebook Marketplace misslyckats med att plocka marknadsandelar av Blocket. Men om svenska handlare ska lyckas konkurrera mot aktörer som Amazon, då måste företagen öppna upp för samarbeten och ett nytt fokus.

Idag har återförsäljare och varumärken bara en bråkdel av en sekund för att fånga en kunds uppmärksamhet och det krävs en fullständig förståelse för shoppingbeteenden och preferenser för att lyckas. Enskilda återförsäljare eller varumärken har inte den möjligheten och ser bara en snäv bild av en kunds shoppingresa. Här har Amazon ett stort försprång: hur man organiserar och tillämpar data i stor skala för att förstå, nå och inspirera kunder till köp.

Ensam är inte stark

Återförsäljare bör därför konkurrera där de kan, men samarbeta där de måste. Det kan låta konstigt att se andra återförsäljare som potentiella partners istället för konkurrenter, men om man vill ha en chans mot Amazon är det ett strategiskt viktigt affärsbeslut. Man bör redan nu sondera terrängen för att identifiera potentiella allianser och utveckla en strategi som gynnar samtliga parter. Här spelar de större återförsäljarna en viktig roll genom att gå i bräschen för alliansskapandet och möjliggör för andra aktörer att gå i samma fotspår.

Det finns även ekosystem för handel och marknadsföring, exempelvis Criteo Commerce Marketing Ecosystem, som möjliggör för e-handlare att tillsammans samla anonymiserad kunddata och tillgå mer intelligent teknik än vad de själva kan förvärva eller utveckla. Genom att tillsammans dela och analysera anonymiserade data ökar möjligheterna för att utveckla en framgångsrik sälj- och marknadsföringsstrategi. Det kan bli ett kraftfullt vapen mot Amazon som helt förlitar sig på sitt egna ekosystem.

Förbättrad och utvecklad annonsering

Amazon utvecklar konstant sina tjänster och sin plattform. Nu senast har de förändrat sin app till det bättre. Men även här finns det möjligheter att konkurrera. Stor vikt bör läggas vid att bättre identifiera kunden över flera enheter och skapa bättre erbjudande förankrade i användarhistorik.

Och kom ihåg, ensam är inte starkast. Ser jag bara till Criteos kunder så genererar de tillsammans cirka 500 miljarder dollar i försäljning. Tillsammans är vi större och starkare än Amazon, och mycket mer intressanta för såväl kunder som varumärken.

Så lyft luren och bjud ut din konkurrent, det kan bli en början på ett konkurrenskraftigt samarbete!

Pepijn Breijder, chef för Norden och Benelux på Criteo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt