Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Så undviker du event-drevet"

Publicerad: 19 september 2012, 06:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:06

DEBATT. Med svarta rubriker avslöjas myndigheternas event-festande. Med tydliga och mätbara mål hade kritik kunnat undvikas. Det skriver Tomas Stålmarck.


De senaste veckorna har DN avslöjat två stora skandaler med kopplingar till vår eventbransch. Tillväxtverket hade utvärderat Stockholms konferensutbud och kommit fram till att Grand Hôtel var billigast och Säpo klädde ut sig till James Bond i Nacka. Dessutom letade Expressen upp att Näringsdepartementet haft julfest och besökt delfinerna på Kolmården. Det har blivit drev i dessa fall och status hittills är en sparkad generaldirektör, and counting. Journalisterna ger sig inte så lätt. 

Gemensamt för samtliga ”skandaler” är att ingen ansvarig kunnat försvara varför man gjort eventen och förklarat nyttan med aktiviteterna. Det har varit halvkvädna försök till försvar eller total tystnad. Tyvärr spiller detta över på eventbranschen. Det förstärker bilden av vår bransch att det bara handlar om att ordna temafester och ”ha en trevlig kväll”, vilket faktiskt var det uppsatta målet för näringsdepartementets julfest.

Nu kan jag inte uttala mig om huruvida eventbyråerna i dessa fall tillsammans med kunden tagit fram ett ordentligt syfte, mål, och gjort en uppföljning och utvärdering, det kanske de gjort. Tydligt är det dock att ingen av de jagade cheferna har kunnat eller velat redogöra för detta.

Om det funnits ett syfte och ett mål som är tydligt och mätbart, så hade ju cheferna kunnat redogöra för hur de pengar som spenderats gett resultat. Troligtvis har ju alla dessa event gett positiva effekter som borde gå att bevisa och då skulle troligen denna diskussion ha dödats omedelbart.

En vanlig kritik mot event är att det är svårt att mäta, eller att det inte går att jämföra med andra medier. Det sista först, inga medier går att jämföra med varandra. Samtliga huvudmedier har i dag olika mätmetoder, därför går de inte att jämföra.

Dessutom är event utomordentligt mätbart, bara du vet vad du vill mäta. Hur utvärderar man ”en trevlig kväll”? Mäter allas leenden med ett måttband på vägen från festen? Troligen inte. Du måste därför sätta upp mätbara mål som du tydligt kan hänföra till festen. Du kan till exempel då göra en före- och eftermätning och se hur festen påverkat personalen.

Så jobba mer med målen, gör dem mätbara och säkerställ att hela arbetsgruppen inklusive kunden vet vad som är ett lyckat event, det vill säga att ni uppfyllt målen.

Tomas Stålmarck,

grundare av Stålmarck Live

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev