Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Så ska Sverige orka uppför backen"

Publicerad: 13 Februari 2009, 04:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30

<b>DEBATT.</b> Det går inte att bromsa sig över en uppförsbacke. Det handlar istället om att mobilisera kraft att orka ända upp. Och kommunikation är ett mycket effektivt drivmedel, skriver Elsabeth Ström, ordförande i Reklamförbundet.


Under en lågkonjunktur ställs det än högre krav på effektiv kommunikation, varför det gäller för oss som konsulter i kommunikationsbranschen att identifiera möjligheterna att tillsammans med våra uppdragsgivare gå stärkta ur krisen. Vi tjänar varken oss själva eller våra kunder genom att slås ned av de dåliga tiderna. Många av världens bästa företag har skapats under tider av depression och recession. Kris skapar kreativitet - låt oss utnyttja det faktum att vår bransch består av kreativa själar.

Tillsammans måste vi inom kommunikationsbranschen övertyga näringslivet om att de som väljer strategin att "gå i ide" och försöka sova sig igenom lågkonjunkturen kommer att förlora. Vi måste visa att den vinnande strategin inte är tystnad. De företag som inser det kommer att plocka marknadsandelar mot de företag som applicerar strutstekniken.

Därför kommer vi inom Sveriges Reklamförbund att under året intensifiera arbetet med att samla medlemmarna för inspiration och erfarenhetsutbyte. Vi tror att detta kommer att skapa förutsättningar att leverera precis det företag i vårt land behöver - kommunikation som driver affärer. Vi är övertygade om att styrkan ligger i att vi gemensamt har ett mål - att hjulet Sverige orkar hela vägen upp till toppen.

I en lågkonjunktur rensas ofta företag ut och lycksökarna försvinner medan kvalitetsbolagen står pall. Så vad utmärker överlevarna? Forskningen visar att det framförallt har varit förmåga att anpassa sin verksamhet till nya förutsättningar och att kommunicera en tydlig kärnaffär som skapat förutsättningar för att just överleva. När jag reflekterar över den här forskningen känner jag en tillit till vår egen bransch. Det är vi som är experter på kommunikation. Därför ska vi hjälpa både våra kunder och oss själva att överleva.

De företag som vågar satsa i en lågkonjunktur är väl förberedda när det vänder. För vänder, det kommer det att göra. Reklamförbundet kommer att driva frågan hårt om kommunikationens vikt i svenska företags och organisationers framgång och överlevnad.

Våra medlemmar representerar en betydande del av den svenska kommunikationsbranschen. Vi vet att vi tillsammans kan göra skillnad. Då orkar Sverige hela vägen upp för backen.

Elisabeth Ström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.