Så påverkas Adwords av Googles krav på mobilanpassning

2015-04-14 08:29  

Ad Relevance Karl Lindberg tipsar om lönsammaste sätten att mobilanpassa sin sajt.

En av de stora utmaningarna på Google under 2015 är att göra mobiltrafiken lönsam.

Det går att hitta bra lönsamhet för mobil AdWords-trafik men det kräver en genomtänkt mobilstrategi.

Här är först tre fakta som gör det svårare att vara lönsam via mobil AdWords-trafik:

  1.  Konverteringsgraden är 30 procent lägre för mobiltrafiken*
  2.  Tid spenderad på webbplats är 50 procent lägre för mobiltrafik
  3.  Google har gjort det svårare för separata mobil- och datorstrategier

Baserat på ovan fakta är här tre tips för bättre mobilstrategi för AdWords:

1. Mobilanpassad och konverteringsoptimerad mobilsajt

Mobilanpassning är från nästa vecka mer eller mindre ett krav från Google och påverkar kvalitetspoängen för Adwords och därmed även klickpriserna.

Det som Google anser som en mobilvänlig sajt innebär dock inte per automatik att den är konverteringsvänlig, så fokusera på båda delarna.  

2. Separata mobil- och datorkampanjer

Google rekommenderar att ”Slå ihop dator och mobilt, det är enklare”. Vi rekommenderar att ha separata kampanjer för dator- och mobil eftersom användarnas beteende skiljer sig markant.

Det går fortfarande att göra (genom en work-around) och lönar sig signifikativt i längden. Lönsamhet är viktigare än enkelhet.

3. Anpassa kampanjerna till mobilt beteende

  • Telefonsamtal och nedladdning av app kan vara viktiga mål
  • Sökning efter lokal information är stor via mobilen
  • Sökord och sökfraser är kortare
  • A/B-test för att hitta bäst målsida är ännu viktigare
  • Bara två annonser syns ”above fold”
  • Risken för felklick är större i mobilen

Alla dessa faktorer påverkar och bör anpassas utifrån när man sätter upp, optimerar och utvärderar mobilannonseringen.

Det finns en mängd intressanta teser att utvärdera: är till exempel Iphone-användare mer värda än Android-användare?

Men det viktigaste är att man är medveten om att det är olika beteenden och förutsättningar för den mobila trafiken och anpassar sig därefter.

Karl Lindberg, delägare Ad Relevance

*Marin software Mobile Search Advertising Around the Globe 2014

LÄS MER: Från och med i nästa vecka får mobilanpassade sajter förtur i Googles mobila sökresultat. Vad det innebär kan Dagens Medias prenumeranter kan läsa mer om i Dagens Media nummer 6 2015.

Du som väljer att prenumerera på Dagens Media får tillgång till tidningens artiklar både på papper och digitalt. Här finns info om hur du som prenumerant läser tidningen digitalt.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt