Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Så kan du som annonsör utnyttja Facebook Places"

Publicerad: 10 Januari 2011, 07:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Facebook Places är nu släppt i Sverige. Så kan annonsörerna dra nytta av det, skriver Wayne Knoesen och Miyako Soeda från Guava.


Ämnen i artikeln:

Facebook

I dagsläget använder över 200 miljoner människor Facebook direkt i sin mobil världen över. Användandet ökar varje dag. Den 5 januari 2011 släpptes i Sverige en fantastisk funktion som tidigare bara funnits i andra länder. Facebook places gör det möjligt för användare att ”checka in” på en fysisk plats där de befinner och i samband med det tala om för sina vänner var de befinner sig.

Facebooks plattform bjuder in till alla sorters kommunikation. En till en, en till många, många till en och många till många. Denna sorts kommunikation har visat sig ha en helt ny potential för marknadsförare, eftersom användarna själva blir budbärare av meddelandet som därigenom kommer från en mer trovärdig avsändare.

Vi marknadsförare vet redan att ett skifte i förarsätet har skett när det gäller konsumering av reklam. Konsumenterna som är intresserade av någon produkt/tjänst antingen googlar efter information eller frågar/lyssnar till sina vänner.

Facebook places är ytterligare ett verktyg för alla ”Facebookare” att dela med sig av vilka platser de gillar, helst äter på, tränar med mera. Det är viktigt att ha i åtanke här att en användare själv väljer när han eller hon vill associera sig med en plats eller ett varumärke. Värdet av en sådan delning blir därför betydande för ditt varumärke. Funktionen blir därmed ytterligare en förlängning av ”word of mouth” som är styrkan i sociala medier.

För att kunna utvidga funktionen och nyttja dess potential på bästa sätt som marknadsförare, släpper Facebook även en underfunktion vilken kallas Facebook deals. Man kan därmed som företagare locka till sig kunder genom att erbjuda något av följande fyra alternativ vid incheckningen.

1. Du kan som företag skapa individuella erbjudanden: Denna typ av erbjudanden fokuserar på att ge en liten gåva eller att erbjuda nedsatta priser på varor/tjänster till varje enskild individ som checkar in.

2. Lojalitets erbjudanden: För att uppmuntra användarna till återkommande incheckningar kan kunderna få stammiserbjudanden. Detta kan t e x innebära en gratis måltid när de checkat in fem ggr eller liknande. Ett digitalt stämpelkort helt enkelt.

3. Vänerbjudanden: Denna typ av erbjudande kräver att användaren taggar sina vänner vid en incheckning och därmed erhåller en bonus. Observera att användarens vänner som är taggade också måste vara närvarande för att detta erbjudande skall gälla.

4. Välgörenhet: Här kan en annonsör välja att donera till en välgörenhetsorganisation för varje incheckning en användare gör.

Facebook har funnit ytterligare ett sätt för användare och varumärken att komma varandra närmare.

Wayne Knoesen, Facebook Campaign Manager

Miyako Soeda, Facebook Product Manager

Guava Sweden

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.