"Så kan digitala byråer slå mynt av rekordintresset"

2018-10-05 12:59  
Carl Wessberg, executive director på GP Bullhound.

DEBATT. Nordiska digitala aktörer har en gyllene tid framför sig. Men det finns fallgropar, varnar GP Bullhounds Carl Wessberg.

Den digitala transformationen har gått från att vara ett luddigt framtidsord till att vara ett affärskritiskt område för många bolag. Detta innebär att digitala byråer som tillhandahåller tjänster inom digital transformation kring kundupplevelser återigen är i rampljuset. Intresset är rekordstort och uppköp och konsolidering sker i rask takt – för stora pengar. Svenska byråer har stora chanser att dra nytta av den utvecklingen.

Anledningen är att dessa digitala experter är nödvändiga för att säkra upp kunders lojalitet genom att skapa bra upplevelser. Internet och en digital vardag skapar nya krav på bolagens affärsmodeller och deras interaktioner med sina kunder. Kunder räknar med ett mer digitalt påläst bemötande - oavsett kanal.

Här finns en gyllene chans för digitala aktörer i Norden eftersom vi ligger långt fram i digitalisering, mobila betalningar och e-handelspenetration. Detsamma gäller mognad inom nya teknikområden som AI, VR och AR. Svenskgrundade GP Bullhound har förmedlat stort antal affärer där digitala aktörer förvärvats, inklusive nyliga affärer som när Norvestor köpte North Alliance och Apax Digitals förvärv av finska digitala transformationsföretaget Solita.

Utifrån våra erfarenheter kommer här några fallgropar och framgångsfaktorer som bör beaktas:

  • Användarupplevelsen är enda vägen framåt - En viktigt grund är att förstå vikten av användarupplevelsen. Med rätt kompetens kring att använda bolagens data, ny teknologi, och kommunicera via nya plattformar går det att skapa unika kundupplevelser – på många sätt kanske den sista befintliga konkurrensfördelen. Företag världen över letar lösningar på hur de kan skapa sömlösa personliga kundupplevelser, oavsett kanal och marknad, för att bygga sina varumärken från grunden. Och alla beslut skall fattas baserat på data.
  • Data, data, data - De som bemästrar data har nyckeln till framtiden. Data crunchers är de nya Mad Men. Den bortgångne svenske forskaren Hans Rosling myntade begreppet factfulness, och det är precis ett sådant databaserat medvetande vi ser att stora varumärken söker skapa runt sina produkter och tjänster. Här har digitala byråer en viktig roll att fylla. Enligt International Data Corporation beräknas mängden data globalt tiodubblas över de nästkommande sju åren. Företag som saknar en datadriven kultur och därmed misslyckas med att samla in data och använda den på rätt sätt, kommer hamna på efterkälken i framtiden.
  • Svenska digitala aktörer måste tänka globalt - Många digitala aktörer – och inte minst digitala byråer – glömmer bort att lyfta blicken. De satsar på hemmamarknaden för länge och förlitar sig på att växa utomlands med sina kunder, vilket gör dem sårbara i en värld som blir alltmer digital. Sätt inte begränsningar på er verksamhet – det gör inte konkurrenterna. Våga bygga upp er verksamhet så att den kan tas emot globalt. Med rätt sammansättning av dessa kompetenser är digitala byråer hett eftertraktade, för både finansiella och industriella köpare.

Vi är inne i en spännande tid där ny teknologi skapar nya möjligheter i en rasande takt. De som inte kan ta till sig den digitala utvecklingen riskerar att bli omsprungna. Men de som bemästrar data, har förmågan att skapa unika kundupplevelser och vågar tänka globalt har en mycket ljus framtid framför sig.

Carl Wessberg
Executive Director, GP Bullhound

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt