Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Debatt

"Så använder du Adwords next"

Petter Zachrisson.

TIPS & INSPIRATION. SEM-specialisten Petter Zachrisson ger sina tips på hur man använder Googles nya verktyg.


Publicerad 2017-07-06 14:00

Ämnen i artikeln:

Iprospect

Dela artikeln:

Redan under förra året så meddelade Google att de helt skulle designa om Adwords gränssnittet för första gången på åtta år. Målet med det nya gränssnittet var: "Make Adwords as relevant for the next 15 years as the first 15 years”.

Google beskriver också det nya gränssnittet, som kallas "Adwords next", som ett snabbt, modernt och visuellt gränssnitt som är lättare att använda och mer fokuserat på kundens verksamhet. De menar på att uppdateringen kommer få flera positiva effekter:

● Spara tid och få mer gjort med snabbare åtkomst.● Få insikter att agera på med nya grafer och kraftfulla rapporteringsverktyg.● Få tillgång till exklusiva funktioner.

Adwords Next har rullats ut till utvalda användare gradvis och i och med vårt nära samarbete med Google så fick vi tidigt tillgång till "alphan" (första teststadiet). Nu har versionen släppts som "beta" och ytterligare fler konton har fått möjlighet att testa det nya gränssnittet.

Det tar lite tid att vänja sig vid det nya och alla funktioner är inte på plats ännu, men den nya designen har många datavisuella element som kommer att bidra till att minska rapporterings- och analystiden.

Så här ser du om du har tillgång till beta-versionen

Titta efter detta nere i högra hörnet i Adwords:

Det går att växla fram och tillbaka mellan det nya och gamla gränssnittet, vilket man behöver göra än så länge eftersom all funktionalitet inte är tillgängligt i Adwords next. En guidad tur startar första gången det nya användargränssnittet laddas i ett konto.

Betan är för närvarande inte öppen för registreringar, men den nya Adwords-upplevelsen kommer att rulla ut till de flesta annonsörer under tredje- och fjärde kvartalet i år.

Några funktioner från Adwords Next

Overview page

"Overview" är lite som nuvarande "Home" sidan i Adwords där du kan få en överblick av kontot. Overview är dock mer grafisk och du kan snabbt ta del av viktiga insikter om kontot här. Vilka kort som visas på sidan beror på vad du har valt i navigationsmenyn.

Här är till exempel "Day & hour"-kortet riktigt hjälpsamt. Tidigare har vi exporterat data och byggt pivot-tabeller för att få fram motsvarande statistik men nu har Google fixat detta åt oss direkt i interfacet istället.

I bilden ovan ser vi exempelvis att måndagar och söndagar är de dagar som ger flest konverteringar i kontot.

Locations page

I denna vy kan du se vilka platser ni riktar er till i en Google Maps-karta direkt i gränssnittet vilket är mycket mer överskådligt än att bara se alla platser i en tabell som tidigare. Tabellen finns kvar och där kan budjusteringar göras som vanligt.

Filters

Filter-funktionen har gjorts riktigt smidig och tar inte upp lika mycket plats i Adwords next. Det är bara att klicka på filterikonen och lägga till kriterier samtidigt som att det är enkelt att spara de filter du använder ofta.

 

Tillgängligt för alla i december

Som nämnt ovan är next fortfarande är i betastadiet och alla funktioner från vanliga Adwords gränssnittet finns ännu inte tillgängliga. Därför kan du komma att behöva byta tillbaka till den ordinarie vyn för att komma åt vissa funktioner. Detta är enkelt gjort genom att trycka på knappen för inställningar uppe i högra hörnet.

Är du en av dem som redan har tillgång till betan så uppmuntrar vi att redan nu börja utforska och vänja dig av det nya gränssnittet så du är redo när den slutgiltiga versionen är på plats. Det tar lite tid att bekanta sig med den nya designen men vi tror att det är värt det och att det dagliga arbetet i Adwords kommer kunna göras mer effektivt.

Petter Zachrisson, SEM- specialist på iProspect

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.