Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"(S) säger nej till 100 reklammiljoner till kollektivtrafiken"

Publicerad: 24 Augusti 2018, 05:00
Uppdaterad: 24 Augusti 2018, 05:43

"Resenärer och skattebetalare går miste om mångmiljonbelopp till mer och bättre trafik", skriver Moderaternas Kristoffer Tamsons.

Nya digitala bussväderskydd kan ge mer reklamintäkter till kollektivtrafiken – men detta vill Socialdemokraterna sätta stopp för. Det skriver Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd och ordförande i SL.


Ämnen i artikeln:

ModeraternaUtomhus

Moderaterna ställer ut ett skarpt och finansierat vallöfte om förstärkt kollektivtrafik i Stockholm. En ny satsning på digital utomhusreklam ska ge minst 100 miljoner kronor under nästa mandatperiod till bättre, tryggare och punktligare trafik.

Socialdemokraterna med Jan Valeskog i spetsen säger istället nej till detta och försöker redan innan valet stoppa förslaget. De låter istället byråkraterna ha julafton. Detta med som konsekvens att resenärer och skattebetalare går miste om mångmiljonbelopp till mer och bättre trafik.

Genom att skifta ut de gamla busskurerna (väderskydden) till nya, moderna och digitala kan inte bara trivseln för resenärerna öka. Därtill kan intäkterna till kollektivtrafiken från reklam öka.

I ett första steg vill vi skifta bussväderskydden på 16 strategiska och centrala platser i Stockholm till moderna digitala. Då ett modernt bussväderskydd uppskattningsvis ger cirka sju gånger mer reklamintäkter skulle det innebära mångmiljonbelopp.

Vi vill också öronmärka de intäkterna till en riktad satsning för bättre, tryggare och punktligare kollektivtrafik. Detta innebär att vi kan lova en skarp och finansierad satsning på mer och bättre kollektivtrafik, utan att behöva pengar från biljettintäkter eller landstingsskatt.

Totalt handlar det i ett första steg om cirka 100 miljoner kronor under en mandatperiod som kan satsas på nya busslinjer, utökad trafik, städning, klottersanering, ordningsvakter på bussarna samt ökad framkomlighet i gaturummet.

Nya digitala bussväderskydd innebär också helt nya möjligheter att byta ut gamla och slitna bussväderskydd till nya, med såväl bättre belysning som trivsel för resenärerna. Därtill innebär den digitala tekniken helt nya möjligheter till exempelvis trafikinformation.

De nya digitala bussväderskydden har uppförts på prov i Kista, med goda resultat. Nu vill vi brett få dem på plats och det med start där de kan bli till nytta för flest resenärer.

Det här säger alltså socialdemokraterna nej till. Låt inte deras stenålderssyn på ny teknik vinna.

Kristoffer Tamsons (M)Trafiklandstingsråd och ordförande i SL


Ämnen i artikeln:

ModeraternaUtomhus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev