Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"(S) borde pr-ifireras"

Publicerad: 5 Juli 2011, 05:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

Håkan Juholt sysslar med politik, inte pr, brukar han stolt säga. Det är också därför han ständigt hamnar i försvarsställning, skriver Dagens Medias Martin Schori.


Regeringens pr-köp uppgick till 199 miljoner kronor mellan 2007 och 2010, rapporterade Dagens Nyheter förra veckan. Ett par dagar senare skrev DN:s kulturchef Björn Wiman följande, med anledning av tidningens artiklar:

”Politikerna tar inte bara hjälp av pr-konsulter för att utforma politiken, utan nu även med att förklara den”.

Dessförinnan hade den förre kulturministern Bengt Göransson varnat för konsekvenserna av mindre politik och mer pr-tänk från sina efterträdare – en utveckling som diskuterats länge, och som aktualiserades av Thomas Bodströms avslöjande att han inte ens orkat läsa de lagar han själv föreslagit.

Men att politiken pr-ifierats är ju till stor del mediernas fel. Slimmade redaktioner och krav på snabb uppdatering lämnar lite utrymme för grävande journalistik och analyser. Därmed är dörren vidöppen för pr-byråers färdigpaketerade nyhetsvinklar samt "avslöjanden", insålda av partiernas pressavdelningar.

Bakom detta ligger naturligtvis mediernas oförmåga att anpassa sina affärsmodeller efter hur läsarna och tittarna i dag konsumerar sina nyheter. Läsarna flyttar till nätet långt snabbare än intäkterna.

I dag gör dagspressen förvisso rekordvinster – men de kommer efter masslakter. Både Aftonbladet och Dagens Nyheter, till exempel, har kapat bort upp till en femtedel av sina redaktioner.

Nä, då har politikerna varit bättre på att anpassa sig till det nya medielandskapet, genom att vara proaktiva och förse media med det som efterfrågas: lättuggade nyheter som snabbt kan omvandlas till artiklar.

Eller, vissa politiker har varit det.

De rödgröna brukar avfärda Moderaterna som ett ”pr-parti”, där den nästan mytomspunne Per Schlingmann styr allt som kommer ut från högkvarteret. Själva sysslar de med riktig politik.

– Jag är inte i pr-branschen och politik är ingen Idol-tävling, sa Håkan Juholt nyligen.

Med den inställningen är det kanske inte så konstigt att Socialdemokraterna i princip alltid får finna sig i försvarsställning i medierna.

Arne Modig skrev i Aftonbladet att Håkan Juholt borde omvärdera sin fientlighet till fokusgrupper. Kanske är det också dags att tänka om gällande pr-konsulterna.

Cirkusen kring den svenska insatsen i Libyen är ett bra exempel. Den 18 mars hånade de borgerliga oppositionens krav på flygförbudszon över Libyen – några timmar senare röstades just ett sånt beslut igenom av FN:s säkerhetsråd.

Alla minns vi väl rubrikerna om Alliansens fadäs? Nä, just det.

I dag säger Håkan Juholt att ”alla talar om våra förslag” gällande Libyen. Men även om det skulle vara sant så kommer Socialdemokraternas Libyen-politik för evigt att vara förknippat med flipp-floppande.

I P1:s Godmorgon Världen skyllde Daniel Suhonen och Göran Greider – som sig bör – sossarnas Libyenhaveri på ”den borgerliga pressen”. Men ledarsidorna dikterar inte nyhetsarbetet (och den överlägset största tidningen i Sverige delägs av LO).

Politikerna kan inte göra så mycket åt mediernas nuvarande situation och logik. Då finns två alternativ: Sitta och sura och snäsa bort ”pr-politik” eller börja anpassa sig en smula.

Därmed inte sagt att man ska överge ideologi och substans för tomma utspel, för det ser väljarna igenom. När svenska partier försökte kopiera Barack Obamas strategier inför valrörelsen föll de ofta på att politikerna och deras budskap inte var tillräckligt färgstarka eller engagerande för att svenskarna skulle orka bry sig.

Men oppositionen kan nog behöva en släng av pr-ifiering. Annars kommer Libyen-historien bli Juholts första snarare än sista fiasko.

Almedalen har ju blivit så pass stort att ingen längre åker ditt för att få publicitet i medierna utan för att nätverka. Kanske borde Håkan Juholt ta tillfället i akt och hänga med lite pr-konsulter?

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.