Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Riksidrottsförbundet borde visa intresse"

Publicerad: 3 September 2009, 03:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Tidigare medarbetaren på nedläggningshotade ”Idrottsbladet”, Göran Björklund, efterlyser svar på vad som ska hända med det närmare 100 år gamla utgivningsbeviset. ”Inte bara tidningshistoria”, skriver han.


Sveriges första och enda sporttidning, Idrottsbladet, förefaller inte kunna fira sitt 100-årsjubileum. Detta efter att Hjemmet Mortensen lämnat besked om att lägga ner tidningen Svensk Motorsport. Tidningen har det utgivningsbevis som 1910 utfärdades för Idrottsbladet, eller ”IB” som den kallades av många.

Som tidigare skribent och därefter mångårig krönikör i tidningen känner man förstås ett visst vemod när den nu går mot sin nedläggning. Men tiderna förändras. Det råder nya villkor i facktidningsbranschen och vår mediekonsumtion har förändrats med åren. 

Det första numret av Idrottsbladet kom ut för 99 år sedan, men det var först under Torsten Tegnérs, TT:s, ägande och ledning som det blev en riktig sporttidning. Sin storhetstid hade ”IB” i slutet av 40-talet då den kom ut flera gånger i veckan. Upplagan var närmare 50 000 exemplar. Grunden var en allsidig, riklig och initierad sportbevakning, vilket många dagstidningar saknade vid den tiden. Men så kom kvällspressen som snabbt fann lösnummermarknad genom bra och snabb sportrapportering. Under 60-talet bredde TV och radio ut sig – det innebar att allt mer blev direktsänt.

Idrottsbladet hade påbörjat en kräftgång, men kunde bromsa upp den något genom att bli ett officiellt förbundsorgan åt ett antal mindre specialidrottsförbund inom Riksidrottsförbundet, nämligen Bilsportförbundet och motorcykelförbundet Svemo.

Under 80-talets andra hälft kom allt mer av tidningens innehåll att utgöras av svensk och internationell motorsport. Den emellanåt styvmoderligt behandlade motorsporten hade en initierad och alltid aktuell kanal i IB som visste att motocross stavas utan r, och att det faktiskt är skillnad mellan en rallytävling och en racingtävling…

Under 1988 tillkom ordet Motorsport i titeln. Det var räddningen för den då nedläggningshotade tidningen. Svenska motorsportframgångar tillsammans med en fortsatt styvmoderlig behandling av ämnet i den vanliga pressen innebar att en stabil prenumerantstock kunde knytas till tidningen.

Under hela 90-talet rullade det på för IB Motorsport. Men så började både Internet och TV (både public service och kabelkanlerna) sända motorevenemang. Tidningen förlorade också rätten att vara förbundstidning åt Bilsportförbundet – i ett nafs försvann ett stort antal givna prenumeranter.

Tidningen ställdes inför valet vad den skulle skriva om – motorsportarens vardag i Sverige eller analys. Det blev det första.

Med Hjemmet Mortensen som ny ägare blev IB Motorsport Svensk Motorsport. En tidning som försökte spegla det som händer inom svensk och internationell motorsport, men som har haft svårt att finna sin identitet och rätta form på den svenska marknaden.

Om nu ägarna verkställer sitt beslut om att lägga ner titeln, så återstår frågan om vem som ska ta hand om Idrottsbladets titel och utgivningsbevis samt all historik. Rimligen, utan att veta hur nuvarande ägarna har tänkt agera, så borde Riksidrottsförbundet visa sitt intresse.

Idrottsbladet är inte bara svensk tidningshistoria, utan även svensk idrottshistoria.

Göran Björklund

Pr-konsult, Newsroom och mångårig skribent i Idrottsbladet.

Göran Björklund

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.