Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Replik: "Rättighetsinnehavare måste kundanpassa sig"

Publicerad: 1 Juli 2011, 07:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:05

Tomas Stålmarck, projektledare inom event marketing och sponsring i egna företaget Stålmarck Live, tycker att rättighetsinnehavarna inte pratar med byråerna på rätt sätt.


I Dagens Media nr 11 skriver Johan Thorén att reklam- och mediebyråerna inte förstått potentialen i sponsring. Han frågar vidare om rättighetsinnehavarna behöver anpassa sitt sätt att tala med dessa byråer för att kärlek ska uppstå.

För mig är det ingen fråga. Kommunikation sker alltid på mottagarens villkor. Om inte reklam- och mediebyrårerna förstår, måste kommunikationen förändras. Dessutom måste rättighetsinnehavarna särskilja dessa byråer åt, och individanpassa kommunikationen. Byråerna har olika uppgifter, olika agendor och olika bakgrundskunskap, vilket ger olika sätt att kommunicera.

Reklambyråerna är i stor grad idéstyrda och idéerna skall implementeras i olika kanaler. De har jobbat med de traditionella kanalerna länge, vet deras styrkor och svagheter och hur de kan bära en idé till succé. Men med sponsring behöver de hjälp att, utifrån idé och kommunikationsuppgift, lösa hur idén skall förmedlas.

Mediebyråerna idag är också idéstyrda, men ännu mer kampanjstyrda. Det vill säga ska ett sponsorskap säljas in via en mediebyrå kan en väg att gå vara via en kampanj. Tajming blir väldigt viktigt. Hos mediebyråerna konkurrerar ni rättighetsinnehavare dessutom mot mediesäljare som ligger hästlängder före er säljmässigt och som älskar att prata om att de ”löser kundens problem”.

Traditionellt har rättighetsinnehavarna sålt sina sponsorskap i paket, vilket varit lätt för kund och byrå att förstå. Men en sådan paketering sker ju med de ”egna glasögonen” på, och utifrån sitt eget perspektiv. Det innebär att hänsyn inte tas till kundens behov, rättighetsinnehavarna talar faktiskt istället om att: ”- Vill du köpa, skall du köpa så här!”

Johan använder ”att dejta” som en metafor. Mitt förslag är att rättighetsinnehavarna bjuder in till dejt på Mama´s & Tapas. När menyn kommer in på bordet så ser vi ett sätt att sälja sponsorskap utifrån kundens perspektiv. På menyn får jag nämligen kryssa för vad jag är sugen på och hur mycket jag vill äta, utifrån mina behov och hur hungrig jag är. På samma sätt bör rättighetsinnehavarna sätta sig med kunden eller byrån och prata lösningar på kundens utmaningar utifrån kundens perspektiv. Vissa rättighetsinnehavare gör detta idag, men det är alldeles för få som sätter kundens behov i fokus.

Jag fortsätter på dejtingmetaforen: Vi måste acceptera att sponsring i dagsläget är kanalernas Victoria Milan, den uppmärksammade otrohetssajten. Och då måste vi lyckas övertyga medie- och reklambyråerna om att ett äventyr ”gör livet levande”, men även förvissa dem om att det faktiskt går att leva i en lycklig symbios tillsammans med andra medier.

Tomas StålmarckStålmarck Livetomas@stalmarcklive.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.