Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Replik: Lönsam Adwords ligger i detaljerna

Publicerad: 18 September 2014, 10:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

PHD:s artikel visar skillnaden mellan att jobba med generalister och specialister, skriver Ad Relevances Karl Lindberg.


Ämnen i artikeln:

Google

Den här artikeln visar skillnaden mellan att jobba med generalister istället för specialister. En generalist ser på försämringen med ”tillförsikt” och som ”ett steg på vägen” medan en specialist oroar sig över minskad detaljkoll och att Google tar ett steg i fel riktning.  

Om man framförallt arbetar med branding-kampanjer på Google så är den här förändringen inte lika påtaglig men om man arbetar med konverteringsdriven Adwords och tydliga ROI-nyckeltal så gör försämringen skillnad. Vi arbetar med kunder som är väldigt kunniga ROI-kravställare, t.ex. Apotea (årets e-handlare 2014 på Nordic E-commerce) och Conversionista (specialist på konverteringsoptimering). De väljer oss för att vi fokuserar på kundens lönsamhet och inte på klick. Lönsam Adwords handlar om att ha full kontroll på alla detaljer och hela processen.

En kunnig ROI-kravställare vill ha klara besked, då duger inte kommentarer som ”möjligen drabbas våra kvalitetsresultat”, ”kanske räknar Google cyniskt med ett visst antal felklick”, ”total spend borde inte påverkas för mycket” och ”dessa borde dock vara relativt begränsade och gälla främst nya och billigare sökord”.

Faktum är att Googles uppdatering kommer drabba kvalitetsresultat, antal felklick kommer att öka och även med mycket omfattande arbete med negativa sökord och sökfrågerapporter etc, så kommer lönsamheten att påverkas på ett märkbart sätt.  

Vi förstår att stora mediebyråer ser med tillförsikt mot det de kallar ”ett mer lönsamt strategiarbete” när de arbetar med Adwords. Ad Relevance kommer fortsätta fokusera på detaljerad, konverteringsdriven Adwords mot tydliga ROI-nyckeltal. Sen är det upp till köparna/kravställarna att välja vilken typ av byrå de vill samarbeta med.

Karl Lindberg, delägare Ad Relevance.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.