Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

"Relevans alltmer relevant"

DEBATT. Donald Trump och hans stab gjorde något mycket intressant som kommunikationsarbetare bör dra lärdom av, skriver kommunikationsrådgivaren Nina Nygaard.


Publicerad: 11 November 2016, 09:44
Uppdaterad: 11 November 2016, 10:42

Ämnen i artikeln:

InizioDonald Trump

The Donald gick alltså och vann. Tungt för oss alla som tror på en annan sorts värld och har andra värderingar. Valkampanjen var synnerligen smutsig och hans politik är mycket luddig i konturerna, det tror jag alla vi som läser den här publikationen är överens om.

Men han och hans stab gjorde något mycket intressant som vi kommunikationsarbetare bör dra lärdom av – han såg till att han upplevdes som relevant. Han tolkade vad miljontals amerikaner tycker och tänker och blev relevant, inte minst för dem som tappat tron på det så kallade etablissemanget och kanske också på livet och samhället i största allmänhet. Hans förmåga att förmedla en berättelse som berör är, oavsett vad man tycker om budskapet och sättet att framföra det på, en imponerande uppvisning i konsten att göra sig relevant.

Enligt både SAOL och Wiktionary är relevant lika med betydelsefull. Min erfarenhet är att många av oss kommunikatörer inte säger, tänker eller skriver ordet relevans/relevant särskilt ofta – det är till exempel ganska sällan det dyker upp i kommunikationsstrategier, och det är ännu mer sällan som det definieras.

Att vi som jobbar med kommunikation inte varje dag och varje sekund fokuserar relevans är snudd på tjänstefel. Vi pratar mycket hellre om att "göra kommunikation som berör" (vilket vi inte alltid tycker att vi måste precisera), "kommunikation som leder till xyz" med hänvisning till någon verklighetsfrånvänd kommunikationstrappa, eller varför inte finurligt luddiga formuleringar om "kommunikation som bidrar till kännedom". Jag för min del är skyldig till ett antal av dessa genom åren.

Men för att kunna utveckla relevant kommunikation måste vi utveckla våra metoder för att lyssna, spana, undersöka, ta in och förstå. Det duger inte att samla in data via en timme på Google, fem intervjuer på stan och en snabb sväng runt byrån eller avdelningen.

Under min tid på Inizio, ett av de mest innovativa researchföretagen, har jag ödmjukt insett kraften i det som kommer ut av rätt ställda frågor till rätt (och rätt antal) personer. Vi måste i mycket högre grad destillera exakt vad det är som är relevant för de individer, grupper, organisationer, samhällen vi eller våra kunder vill interagera med. Och varför är det relevant? Vad driver dem? Var? När? Hur? Det är detta som är vår uppgift, där ska vi vara knivskarpa i vår analys, i våra insikter och givetvis i kanalval och aktiviteter.

Det är helt enkelt dags att vi börjar göra vår analysläxa grundligt och utifrån den kommer med lösningar som bidrar till att varumärket, produkten, tjänsten, personen eller organisationen blir relevant på riktigt för dem vi önskar att det ska vara relevant för. Då blir det nämligen det även för sändaren.

Hittar vi inte dit bör vi våga ställa oss den obekväma frågan varför – och stå för konsekvenserna av de inte alltid så fördelaktiga svaret. Vad gör vi om vi bedömer att detta inte har skuggan av en chans att bli relevant? Först när vi är där kan vi göra våra kunder eller organisationer till verkliga vinnare.

Nina Nygaard, kommunikationsrådgivare

Ämnen i artikeln:

InizioDonald Trump

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.