Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Reklamkraft slår tillbaka mot Facebook: ”Menar du allvar, Sam?”

Publicerad: 29 September 2015, 10:46
Uppdaterad: 28 Juni 2016, 09:37

DEBATT. Robert Svensson, vd för Lennox PR och projektledare för Reklamkraft, slår tillbaka mot Facebookchefen Sam Rihani.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Det är med tilltagande besvikelse jag läser Facebooks Sverige-vd, Sam Rihanis, debattartikel i Dagens Media. Facebook är ju ett företag att imponeras och inspireras av. En omdanare och förändrande kraft i hur innehållsproducenter interagerar med sin målgrupp.

Det är därför det känns så nedslående att dess företrädare i Sverige försöker profilera sig genom att skriva ytterligare en debattartikel på temat ”ång-tv fattar inte digitaliseringen”. Det känns liksom så… trött.

Det är sånt som källarföretag på jakt efter uppdrag skriver, inte ett företag som blivit föremål för en Hollywood-film med Justin Timberlake i rollistan.

Svensken tittar enligt MMS i genomsnitt på 153 minuter tablåstyrd, linjär tv per dag. I de unga målgrupperna 15-24 år kommer distributionsformen upp i 72 minuter. Det tycker jag är en ganska hyfsad räckvidd i en ung målgrupp som enligt samstämmiga förståsigpåare ALDRIG tittar på tv. Sedan kan ju Sam roa sig med att följa hashtags som #paradisehotelse, #idol2015 eller #mello om han är intresserad av att se precis hur och till vilken grad unga människor engagerar sig i det som visas på tv.

Sam slår vidare fast att vi ser mer tv än någonsin tidigare. Sedan räknar han upp de kända prenumerationstjänsterna Netflix och HBO i samma andetag som Facebook som exempel på det ”nya” tv-tittandet. Här undrar jag om inte Sam blandar äpplen och päron lite.

HBO och Netflix är aktörer inom tv, inom den del som kallas SVOD, subscribed video on demand, för att vara exakt. HBO är på sin hemmamarknad ett traditionellt tv-hus, även om de öppnar upp allt mer. Det som utmärker Netflix och HBO är att de har skapat odödliga karaktärer som Tony Sopranos i The Sopranos eller Francis Underwood i House of Cards. Det är nämligen sånt som tv gör. Tv skapar odödliga karaktärer som människor vill tillbringa tid med.

Jag kan ha missat något, men jag kan inte påminna mig en enda stjärna som Facebook egenhändigt fått ur sig vid sidan om Mark Zuckerberg.

Istället består Facebooks tv-innehåll i huvudsak av sådant som de traditionella mediehusen väljer att distribuera via Facebooks plattform. Alla de stora svenska tv-husen arbetar aktivt med Facebook som ett komplement för att nå sin publik, vid sidan om Comhem, Twitter, Teracom, kvällstidningarnas tv-sajter och egna Play- och SVOD-tjänster, för att nämna några.

Därför blir Sam Rihanis debattinlägg så konstigt. Det är lite som att en biografkedja skulle gå till attack mot filmproducenterna med argumentet att er produkt är på väg att dö eftersom folk vill umgås och äta popcorn när de ser på rörligt innehåll.

Så vad vill du då? Ta bort innehållet? Byta ut det mot hemmaproducerade klipp?

Sanningen är att Facebook och tv-husen är en del av samma ekosystem. Och tv, med alla dess olika plattformar, är fortfarande det bästa sättet att nå räckvidd.

Om du vill veta mer om tv så arrangerar Reklamkraft ett seminarium om framtidens tv imorgon, onsdag den 30:e på hotell Birger Jarl i Stockholm. Det är egentligen fullbokat, men jag ser till att sätta upp ditt namn på listan, Sam. Frukost serveras från klockan 08:00.

Hjärtligt välkommen.

Robert Svensson, vd på Lennox Public Relations och projektledare för Reklamkraft

LÄS OCKSÅ:

 

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.