Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Reklamen vi surrar om

Publicerad: 14 september 2007, 11:06
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:30


Rvd

Rolf van den Brink


Om mediet är budskapet, borde också reklamen säga något om mediet den färdas på. Jag har tänkt på hur vissa medieslag skapar mer utmärkande reklam än andra och hur det förändras över tid. Ett sätt att mäta hur mycket reklam sticker ut är hur den uppfattas på en arbetsplats. Om arbetsplatsen heter Dagens Media och består av ett tiotal journalister som hela dagarna försöker hitta spännande kommunikation, kanske det kan säga en hel del.

Så här tror jag vi tycker om olika reklambärare just nu.

PrintReklamens Saab. Länge sedan det kom nya modeller men kunderna är trogna. Kunderna gillar mondäna uttryck. Print får aldrig underskattas, men överraskar sällan.

InternetKarlsson på taket. Gör alltid väsen av sig. Alltid i centrum. Slukar hela fickpengen. Tar aldrig ansvar och visar siffror som de andra medierna gör. Kan inte ignoreras hur mycket vi än önskar att vi kunde när tålamodet tryter.

PrDr Jekyll/Mr Hide. Alltid spännande att skriva om hemliga pr-strategier, hur medierna blir blåsta och konsulternas dubbelhet. Utåt är pr-konsulten en välkammad rättslikare, gentemot kund en furiös bilhandlare som gör vad som helst för att ro hem affären.

Mobil reklam Den eviga talangen. Alltid på väg att brejka. Ofta oemotståndligt att skriva om. Som när Tre bjuder kunderna på en lussebulle via Seven Eleven, eller någon annonsör har hittat ett fiffigt sätt att använda kunddatabasen på.

DrKusinen från landet. Talar högt och brokig och bryr sig inte om att det finns så cool reklam på annat håll. Charmar alla intill trötthet.

SökordAnonyma Reklamares Rikskanal. Växer och blir miljardindustri, men allt sker i det fördolda. Alla pengar går till Google. Sökord är snarare hygienfaktor för annonsörerna än en möjlighet för reklamare att skapa kreativ reklam.

FacebookReklamjungfrun. Är där internet var för 13 år sedan. Alla reklamflaggor som sätts ner på denna oexploaterade kontinent uppmärksammas med både bravo och bu. En banner med Bamse kan ännu försätta redaktionen i chocktillstånd.

YoutubeBricklunchens revansch. Roligast att skriva om. På Youtube kan reklamarna få hela världen som arena. Youtube väcker den tröttaste reklamaren. Att reklamen dessutom är tillgänglig direkt i datorn för självservering är befriande för oss på Dagens Media.

RadioreklamHysch-hysch. Talar vi aldrig om. Och det skäms vi för.

GratistidningAlgblomning. Efter år av kreativitet med wrappar och reklam som löper kors och tvärs genom texterna, har mediet tappat kraft. En orsak är ATT tabloid inte längre är ett spännande dagspressformat. En annan orsak är att kreativiteten verkar ha fått syrebrist alla tokiga annonsformat som provats i gratistidningarna. Roligare då att skriva om reklam i A5-tidningen Punkt SE, som har trängre ytor som kräver extra ansträngningar.

TvReklamens Hylands hörna. Alla ser den. Alla snackar om den. Skriver vi alltid om, men mer för att det handlar om stora investeringar och kända människor än att reklamen i sig är nydanande. Och för att alla snackar om den, då.

UtomhusJurrasic Park. Stora saker i det fria. Kunde vara utdöda, men överlever med innovationer som interaktiva skyltar och digitala ytor och drar stor publik. Reklamen ligger ofta inom två ytterligheter. Traditionell spela mer på hästar-reklam eller finurliga uttryck som McDonald¹s reklam med levande växter i tavlorna. Inne i en period där det traditionella uttrycket överväger.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev