Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Reklam-tv måste ta fajten med SVT

Publicerad: 20 Januari 2011, 08:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

Ingenting hörs om hur TV4, Prosieben och MTG ska agera för att bryta SVT1:s dominans och rycka tillbaka tittarna till den kommersiella tv-världen, skriver Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun.


När tv-året 2010 summeras står det klart att det finns tre vinnare:

Tittarna, som fått uppleva mer påkostade tablåer än någonsin, printmedierna, som fått en hel del annonspengar som annars skulle hamnat hos tv-kanalerna, samt SVT som fullständigt mosar sina kommersiella konkurrenter.

SVT1:s segertåg är imponerande. Public service-bolagets underhållningskanal ökar tittartidsandelen i hela befolkningen med 2,3 procentenheter, till 23,2 procent, medan samtliga större kommersiella konkurrenter backar, enligt MMS.

Det sammanlagda tittartappet för TV3, TV4, Kanal 5, TV6 och TV4 Plus under 2010 uppgår till 1,4 procentenheter. SVT2, som renodlats mot innehåll som inte drar de stora massorna, backar från 7,5 till 6,9 procent.

Riktigt oroväckande blir det när man studerar utvecklingen i målgruppen 15-44 år, den som anses vara viktigast för annonsörerna. Här växer SVT1 under 2010 med 2,4 procentenheter, till 14,2 procent. SVT2 backar endast 0,1 procentenheter, medan TV3, TV4, Kanal 5, TV6 och TV4 Plus rasar 2,7 procentenheter tillsammans.

Tillväxten hos de kommersiella småkanalerna, som tidigare fångade upp de större systerkanalernas tittare, har avstannat. Nu försvinner reklam-tv-tittarna i stället till reklamfria SVT1.

Marknaden har under 2010 skrikit efter kommersiella ratings, och annonsörer har inte fått plats med sina kampanjer. Att reklam-tv i en sådan situation är så dåliga på att leverera tittare är bekymmersamt.

En förklaring kan vara att TV4, MTG och Prosieben väljer att slå mot varandra i stället för mot SVT (en liknande situation har vi för övrigt inom radion, där public service-kanalerna slukar marknadsandelar på bekostnad av MTG och SBS).

MTG och Prosieben har – när de inte slåss med varandra – valt att rikta kanonerna mot TV4, med en uttalad ambition om att verka som ett gemensamt alternativ till marknadsledaren. Och när TV4 nu startar den nya kanalen TV11 utgör den ett direkt yxhugg mot framförallt Kanal 5 och TV6 (läs en intervju med Jan Scherman i DM Plus).

Ingenting hörs om hur TV4, Prosieben och MTG ska agera för att bryta SVT1:s dominans och rycka tillbaka tittarna till den kommersiella tv-världen.

Resurserna, pengarna, finns där – men uppenbarligen inte idéerna.

I det senaste numret av Dagens Media, det första för 2011, frågar vi branschpersonligheter om deras viktigaste utmaning under året. Jag tycker att alla som jobbar inom kommersiell tv bör ta och fundera på den frågan.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.