Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

"Reklam har aldrig varit viktigare"

Publicerad: 15 December 2017, 06:51
Uppdaterad: 15 December 2017, 10:48

Erik Ridman, kommunikationschef på HiQ.

DEBATT. Den 6 december öppnade inlämningsperioden för bidragen till Guldägget, en tävling som reklambyråerna lägger ner hundratals (obetalda) timmar på för att vinna. Snart kommer konsultbolagen helt ta över tävlingen, skriver HiQ:s Erik Ridman.


Ämnen i artikeln:

HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om inte till och med den ledande. Redan i dag är en stor del av det vi gör rena reklam- och marknadsföringsuppdrag. Och tillsammans med våra uppdragsgivare bygger vi starka nordiska varumärken.

Vi kommer dock inte bara vara en reklambyrå. Eller egentligen inte heller kallas en reklambyrå. Hur man kategoriserar oss spelar förresten ingen roll – när jag säger att vi kommer vara en av de ledande reklambyråerna så betyder det att vi jobbar tillsammans med marknadschefer med att bygga deras varumärken. Det gör vi genom att ständigt förbättra deras produkter och tjänster – men också genom att öka kännedom och addera känslor till deras varumärken. Vilket epitet som sätts på oss, det bryr vi oss faktiskt inte om. Det slutade vi med sedan länge. Vi pratar om oss som HiQ. Inget annat.

Okej, men varför kommer konsultbolag att bli de ledande byråerna? Och varför är marknadföring viktigt för oss? Det beror främst på två saker. Hastighet och strategi.

Hastighet

Vi är frustrerade, det finns en tröghet i hur allt funkar i samhället. Alla säger att digitaliseringen går snabbt. Alla. Ofta till och med supersnabbt. Men det stämmer inte alls. Den går jättelångsamt.

Ta vården till exempel. Jag har lärt mig att det i Sverige varje dag dör över 20 personer i blodförgiftning. När man får blodförgiftning så är hastighet det viktigaste (och enda) vapnet. För att sätta in åtgärder tillräckligt snabbt måste läkare och sjuksköterskor direkt få indikationer på att något är på väg att hända. Temperatur, blodvärde och andra värden som idag hanteras av olika fysiska personer, utan kontakt med varandra. Allt det där kan lösas med teknik. Ganska enkelt och billigt, faktiskt. Ungefär på samma sätt som man övervakar en server i ett bergrum i Kiruna. Detektera fluktuationer, sätt in åtgärder och maximera upptiden. Tänk om man skulle kunna göra samma sak med människor…

Strategi

Ett annat exempel är handel. I dag är det smidigaste alternativet för att såga av en kraftig gren på sitt äppelträd att köpa en ny motorsåg. Varför kan man inte på ett enkelt sätt dela en såg med andra? Eller, egentligen så kan man det redan. Vi har byggt en sådan lösning tillsammans med blans annat Husqvarna. Problemet är bara att för få vet att den finns. Tjänsten fungerar perfekt, men för att den på riktigt ska förändra vårt beteende måste både marknadsförings- och produktstrategierna utvecklas parallellt.

 

Och här kommer vi till den andra anledningen till varför vi behövs i reklambranchen. Strategierna är underutvecklade. Reklambyråerna är för dåliga på att argumentera för att marknadsföringen funkar och vilket syfte den fyller. De börjar bygga tekniklösningar istället. Mediebyråerna likaså. Techkonsulterna, managementkonsulterna och nu senast revisorerna argumenterar för att service design kommer driva försäljning och skapa lojala kunder. Skapa expansion.

Det är fel. Utvecklingen av nya produkter och tjänster är beroende av att marknadsföringsstrategierna finns med från början, att man vet vad uppgiften för kommunikationen är. Och idag är avståndet för långt mellan affärsutvecklingen och marknadsavdelningarna – och i förlängningen – reklambyråerna. 

Och slutsatsen är: Det är mycket enklare att rent tekniskt ta fram innovativa lösningar än det är att förändra människors beteenden. Reklamen har aldrig haft en viktigare roll än nu.

Det är anledningen till att vi behöver använda marknadsföring för att driva på utvecklingen. Det är anledningen till att allt fler marknadschefer vänder sig till oss för att skapa starka band mellan affärsutveckling och marknadsföring. Och det är anledningen till att HiQ inom några år är en av de ledande reklambyråerna i Norden.

 

Erik Ridman

Kommunikationschef HiQ


Ämnen i artikeln:

HiQ

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.