Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Rätt pris på Aftonbladet - GT dyrt för Bonnier"

Publicerad: 4 April 2008, 12:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


En av de absolut intressantaste frågorna kring förvärv av medieföretag är till vilket pris de genomfördes. Och kan man göra jämförelser mellan skilda affärer och olika medier? Vad är det man betalar för? Enligt traditionell företagsvärderingsteori så betalar man för framtida kassaflöden diskonterade till nuvärde. Grovt kan man säga att det är den framtida vinsten under ett antal år-med vissa justeringar- framräknat till vad den är värd idag. En snabb prognos skulle vara att ju mer expansiv och växande en mediegrupp är desto mer bör man vara beredd att betala, eftersom de framtida årliga kassaöverskotten blir större och större till en viss gräns givetvis.

Sedan gäller det förstås att försöka likställa alla dessa värderingar och göra dem jämförbara. Vad utgör den gemensamma basen för medieföretagen? Konsumenten naturligtvis eller snarare det som kallas "subscribing unit" (antal hushåll, abonnent, upplageexemplar eller motsvarande). Den operationen gör att vi kan jämföra Springers försök att köpa ProSiebenSat1 för 23 miljarder svenska kronor (tyska kartellmyndigheterna satte stopp för affären) och ProSiebens förvärv under förra året av SBS för drygt 30 miljarder behöver vi också få perspektiv på. Och Murdochs News Corp. köp av Wall Street Journal för 5 miljarder dollar. Våra svenska affärer framstår som små och obetydliga eller…? Kanske de rentav är större eller lika stora. Här är tillämpningar på gamla och nya affärerPris per abonnentSkype 10.000 krUPC 10.000 krCom Hem 8.000 krSBS(Prosieben) 8.300 kr (Prosiebens totala börsvärde idag är 1900 kr per hushåll)Värdering)Gamla Prosieben 5.600 kr (Springers värdering jämför med 1.900 kr idag på börsen) Centertidningar 7.000-8.000 krWall Street Journal 3.500 krGT 2.500 kr (Expressens pris)Aftonbladet 2000 kr (Schibsteds pris)Les Echos 1.780 kr (Frankrikes ledande dagliga affärstidning)

Tidningar värderas oftast lägst, vilket inte är orimligt med tanke att marknaden som helhet stagnerar eller minskar, fast vissa företag kan expandera. För Centertidningar gäller det att finna betydande synergier och utnyttja möjligheterna att skapa en dominerande tryckindustri. Högst pris för någon tidning betalade väl egentligen Bonnier för GT med tanke på dess intjäningsförmåga. Stampen-koncernen skrattade säkert hela vägen till banken. Det lägre Aftonbladspriset återspeglar säkert bara att LO-ledningen inte var så bra på att göra affärer. Och de andra medierna som definitivt växer? Värderingen av de tyska kanalerna är hissnande med tanke på börsvärdet. Kan man någonsin leva upp till sina förvärvspriser. Vargatider stundar säkert för ProSieben och SBS. För Skype. UPC och Com Hem gäller att tillväxten ligger i att sälja på fler tjänster på abonnenterna utan att kostnadsmassan behöver öka, då blir det fart på kassaflödet. Men finns det inte en gräns trots allt för mertjänster…?

Stefan Melesko

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.