Gå direkt till textinnehållet

"Publicister måste samarbeta för att rädda trafiken"

"Publicister kan inte längre fortsätta slåss med varandra om en krympande smula av kakan", skriver Dan Willstrand, kommunikationschef på Strossle.

DEBATT. Facebooks ändringar i nyhetsflödet är en potentiell katastrof – nu måste publicister enas för att stå emot techjätten, menar Strossles Dan Willstrand.

I en post på Facebook meddelade Mark Zuckerberg under torsdagen att den sociala giganten kommer att prioritera ner inte bara annonser utan även innehåll från medier i flödet. Detta för att användarna uttryckt att de känner sig överhopade av innehåll från just annonsörer och medier.

Analysen är kanske korrekt vad gäller användarupplevelsen, men för många publicister innebär beslutet en potentiell katastrof. Idag kommer över 30 procent av besökarna på svenska mediesajter från sociala medier. Om denna trafik nu kraftigt reduceras kommer det bli mycket svårt för de redan pressade mediebolagen att nå sina intäktsbudgetar för 2018.

Därför är det hög tid för publicisterna att minska beroendet av nyckfulla internationella plattformar och finna nya sätt att attrahera och behålla läsarna. Ett givet sätt att göra detta är att publicisterna börjar samarbeta kring trafik, genom att länka mellan varandra. Om de hjälper sina läsare att hitta flera relevanta artiklar - även utanför de egna sajterna - skapar de inte bara en bättre användarupplevelse, utan de ser också till att besökarna spenderar mer tid i det egna ekosystemet.

Det finns dessutom fler goda skäl för publicister att samarbeta kring trafik:

  • Besökare som kommer från andra mediesajter är betydligt mer engagerade än besökare som kommer från sociala medier. Vår data från mediesamarbeten visar att besökare som länkats vidare från en mediesajt till en annan stannar 120 procent längre och läser 39 procent fler artiklar än besökare som kommer från Facebook.
     
  • Genom att samarbeta kan publicisterna börja ta tillbaka delar av de intäkter som förlorats till Facebook och andra plattformar de senaste åren. Enligt GroupM tog Facebook och Google tillsammans 84% av de globala digitala annonsintäkterna, samtidigt som publicisterna (som tar alla kostnader för innehållsproduktion) reducerats till innehållsleverantörer.

Man kan fråga sig varför samarbeten mellan publicister inte kommit längre, när det är så uppenbart att inget mediehus har en chans att konkurrera på egen hand med de sociala mediernas räckvidd, data eller utvecklingsresurser. Svaret ligger sannolikt i att det finns en så lång historik av hård konkurrens mellan publicisterna. Men det är hög tid att inse att kartan ritats om.

Publicister kan inte längre fortsätta slåss med varandra om en krympande smula av kakan. De måste samarbeta för att växa sin gemensamma andel. Och det gäller oavsett om de förlitar sig på reklamintäkter eller betalande konsumenter.

Dan Willstrand, kommunikationschef på Strossle

Publicerad 2018-01-12 12.02Uppdaterad 2018-01-12 12.07

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: