Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

PS Redpages säljer artiklar utan att skämmas

Publicerad: 29 November 2007, 15:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


Kreativitet har länge varit en viktig del av näringslivet. JP Johansson skapade skiftnyckeln som kunde göra samma jobb som fasta nycklar till en bråkdel av priset. Gideon Sundbäck uppfann blixtlåset och plötsligt kändes knappar och hyskor hopplöst föråldrade. Entreprenören Bosse Alexandersson (som förövrigt säljer biblar på sin fritid) har nu tagit tankarna bakom skiftnyckeln och blixtlåset och utvecklat ett nytt reklammedium, kallat iDR - Identifierad Direktreklam.

Egentligen är det vansinnigt enkelt: en adresserad påse skickas ut till alla stockholmare i arbetsför ålder. I påsen finns ett magasin fyllt med artiklar, annonser och bilagor. Som annonsör får du själv välja i vilken form du ska medverka. Allt utrymme säljs efter prislista - även artiklarna. Det är här som det roliga börjar. Redaktionen på PSredpages (som magasinet heter) har lika mycket journalistisk integritet som en brieost. Och verkar inte bry sig det minsta.

Med all rätt, tycker jag. I alla tider har företag betalat dyrt till pr-konsulter, spinndoktorer och tempelmånglare för att kanske, kanske få synas på redaktionell plats. Alla medier är till salu; dagstidningar, fackpress, magasin och tv-program. Men det kostar apa och som företagare har du liten chans att påverka slutresultatet. Bjud journalister på biopremiär och de vomerar i salongen. Flyg dem till Spanien för att provköra en bensinsnål bil och du får höra att den är slö (tillverkar du en snabb bil får du höra att den är törstig). Att få redaktionellt utrymme i svensk massmedia påminner mycket om att skaffa hyresrätt i Stockholms innerstad. Du är hänvisad till personliga kontakter, mygel och bondtur.

Med PSredpages blir plötsligt redaktionellt material lika transparent som reklam. En annons har nämligen alltid ärligt uppsåt. Står det t. ex Tele2 i höger hörn behöver du inte vara någon Einstein för att förstå att uppsåtet med annonsen är att sälja deras produkter. Annat är det med den köckemödding som produceras av spinndoktorer och journalister. Vad är syftet med en artikel och hur mycket har den kostat?

På sätt och vis är alla mediemänniskor verksamma inom samma yrke (som förövrigt räknas som världens äldsta). Men alla vill inte erkänna det.

Det är här som den adresserade påsen med magasinet PSredpages bryter ny mark. Förutom att de säljer artiklar utan att skämmas bedriver de konsumentupplysning som vore de en poppig version av Råd&Rön. I senaste numret angriper gratismagasinet bland annat höga taxipriser och dålig bredbandstäckning. De har redan passerat kvällstidningarna i trovärdighet och har större spridning än Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet tillsammans.

För det märkliga är att folk ofta kommer ihåg vad de har läst - men sällan var de läste det.

Hur fick du lära dig att Volvo är den säkraste bilen - i annonser, artiklar eller genom Folksams årliga sammanställning om bilsäkerhet? Inte vet jag och antagligen inte du heller.

"Varje sida kan bära sin egen kostnad", säger Bosse Alexandersson och hävdar att GQ och Wallpaper resonerar likadant. Kanske borde fler medier ta efter?

Håkan Olofsson, varumärkesstrateg på Cabomba Brothers

Håkan Olofsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.