Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Print förtjänar bättre

Publicerad: 30 Mars 2011, 10:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:07

Svenska byråer är katastrofalt dåliga på att ta fram vinnande printreklam. En så stor mediekanal förtjänar bättre reklam, tycker Dagens Medias Madeleine Östlund.


Det är ett faktum att svenska byråer inte vinner särskilt många printpriser i internationella tävlingar.

Förra året gick till exempel de svenska byråerna lottlösa i kategorin print i Eurobest, men då ska man komma ihåg att vi endast lyckades få tre nomineringar i kategorin.

I Cannes Lions blev inte ens en enda svensk byrå nominerad i press, vilken är en av de största kategorierna i tävlingen, som brukar beskrivas som VM i reklam. De svenska byråerna skickade förra året in totalt 74 bidrag till presskategorin.

Inte heller 2009 lyckades Sverige få några Cannes-nomineringar i press. 2008 hade vi faktiskt två bidrag på shortlist. 2007 var inget svenskt bidrag nominerat. Bättre såg det ut 2006 då hela elva bidrag nominerades i press.

Det blev inga vinster dock.

I diverse digitala kategorier brukar ju däremot svenska byråer vinna de ädlaste valörerna. Vem minns inte DDB:s glädje över sitt Grand Prix i Cannes Lions förra året?

Jag skulle vilja säga att det har gått så långt att den svenska reklambranschen nu förväntar sig att byråerna vinner i digitala kategorier och därmed bevisar att Sverige ligger långt fram i den digitala världen.

Men om vi är så dominerande i en mediekanal, så spelar det kanske ingen roll att vi är lite sämre (eller rentutav dåliga) i en annan kanal?

Jo, det spelar roll.

Framför allt är det ytterst tråkigt att svensk printreklam uppenbarligen håller en så låg nivå.

Det är tråkigt för läsarna av tidningarna som måste dras med oinspirerad reklam. Okej, en väldigt stor del är så klart utbudsannonsering, men det betyder inte att reklamen inte skulle kunna vara uppseendeväckande eller intressant.

Och det är tråkigt med tanke på att print är en kanal som utnyttjas flitigt av annonsörerna.

Förra året ökade investeringarna i dagspress med 10,4 procent, enligt IRM, och utgjorde totalt 24,6 procent av mediekakan. Så mycket som en fjärdedel av reklaminvesteringarna i Sverige hamnar alltså i dagspress – på en marknad som omsätter drygt 30 miljarder kronor.

Även investeringarna i fackpress och tidskrifter ökade förra året – om än inte lika mycket. Tidskrifter utgör 6,1 procent av mediekakan.

Det är så klart svårt och vanskligt att ge en förklaring till varför vi är så dåliga i print. Byråerna kanske helt enkelt inte är intresserade av att ta fram tidningsenheter – det är ju knappast kreativiteten den brister i.

Jag skulle också tro, utan att någonsin ha jobbat på reklambyrå, att det är väldigt svårt att ta fram en bra printannons. Det är trots allt ett väldigt begränsat utrymme.

Dessutom kan det vara så att annonsörerna sköter print med vänster hand. Att de lägger allt fokus och krut på tv och digitalt så att print mer eller mindre glöms bort.

Oavsett orsak är print ett medium som förtjänar bättre reklam.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.