Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Polisen: "Vi står för öppenhet och transparens"

Publicerad: 9 April 2015, 03:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06

Unni Jerndal, kommunikationsdirektör hos Polismyndigheten svarar på Andreásson PR:s uppmaning till bojkott av myndighetens pr-upphandling.


Ämnen i artikeln:

Polisen

Ibland blir man överraskad. Tisdagens debattartikel om polisens upphandling förvånade mig.

Polisen genomför just nu den största omorganisationen hittills i statens historia. 23 tidigare självständiga myndigheter läggs samman till en och det betyder att drygt 28 000 medarbetare över hela landet påverkas. Genomförandearbetet ställer stora krav på intern förankring och kommunikation – ett arbete som ligger långt ifrån ”oneliners” och påståenden om att ” gömma undan problem och brister inom myndigheten”.

Tvärtom – vi står för öppenhet och transparens genom polisens omfattande kommunikation i dagliga presskontakter och sociala medier.

Kommunikation är för Polisen, precis som för flertalet andra moderna organisationer, ett verktyg för styrning och ledning. Ytterst ska kommunikationen underlätta för den enskilde polisen att genomföra och fullfölja sitt uppdrag. Den upphandling av strategiska kommunikationstjänster som nu genomförs är därför huvudsakligen inriktad på rådgivning och internkommunikation om ledningen ser att behovet uppstår.

Polismyndigheten har en väl rustad kommunikationsavdelning med en egen, god, kompetens. Men i olika delar av förändringsarbetet kan det finnas behov av att antingen förstärka eller komplettera den egna bemanningen. Förändring är inte sällan förknippat med ett behov av professionella perspektiv som kommer från fler parter än den egna verksamheten.

Förvånad är jag också över den bild av och synen på kommunikation som inlägget ger uttryck för. Den känns svår att förstå när vi skriver 2015.

Polismyndigheten genomför en upphandling för att vi har ett stort behov att fylla som vi inte i alla delar klarar med egna resurser. Vi ställer krav som kanske utmanar. De som känner sig kallade är välkomna att delta.

Unni Jerndal, kommunikationsdirektör, Polismyndigheten.

LÄS ÄVEN:


Ämnen i artikeln:

Polisen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.