Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Plattformar bygger ett nytt medielandskap"

Publicerad: 19 Mars 2018, 13:37
Uppdaterad: 19 Mars 2018, 15:26

Felix Huber på betaljätten Stripe.

DEBATT. Ny teknik skakar inte bara om mediebranschen utan erbjuder även nya möjligheter.


Redan 1994 blev svenska Aftonbladet en av de verkliga pionjärerna för något som idag är helt självklart – att ge ut tidning på internet. Tidningen är fortfarande störst på nätet i Sverige med i snitt 3,5 miljoner dagliga läsare och tittare. Tre år senare följde amerikanska The New York Times efter.

Drygt två decennier senare funderar nyhetsföretag fortfarande på hur de ska anpassa sig till den digitala tidsåldern. Eftersom läsarna idag kan blockera annonser i sina flöden är den traditionella finansieringsmodellen genom just annonser på väg att bli ganska sliten. Och nyligen delade Facebook ut ett dråpslag mot mediehusen genom att lansera en ny algoritm som nedprioriterar innehåll från företag och publicister.

Men nya verktyg och plattformar kan erbjuda en räddning, även på lång sikt. Helt nya affärsmodeller blir möjliga, som onlineprenumerationer, liksom marknadsplatser som förändrar hur vi skapar och konsumerar innehåll på nätet och bereder väg för mer hållbara företag att etablera sig.

De prenumerationsbaserade företagens återkomst  

Prenumeration är en uppenbar lösning, inte minst därför att den genom historien varit så framgångsrik. Dagens konsumenter visar sig vara villiga att betala för digitala nyhetsprenumerationer. Det kan skapa större intäkter för medieföretagen och samtidigt ge dem djupare relationer med sina läsare.

Analysföretaget Deloitte förutspår att 50 procent av alla vuxna i utvecklade länder kommer att ha minst två medieprenumerationer vid årets slut och dubbelt så många, alltså fyra, år 2020. New York Times digitala prenumerationer, exempelvis, omsätter idag över 340 miljoner US-dollar årligen. I Sverige lyckas Dagens Nyheter locka digitala prenumeranter genom att fokusera på kvalitetsjournalistik – från några tusen i december 2014 till 80 000 i början av 2017 till 120 000 i december. En ökning med 50 procent under ett år. Förra året ökade därmed även vinsten, från 101 till 116 miljoner kronor.

Det här gäller inte enbart de stora företagen. I USA finns många exempel på mindre nischade tidskrifter som attraherar många prenumeranter, som the Hustle, en daglig tech- och affärstidning, som har över en halv miljon betalande läsare på nätet. Genom att använda ny teknik och nya tjänster kan även små medieföretag snabbt och smidigt ta fram erbjudanden som just deras prenumeranter gillar och därmed bygga en allt större läsekrets.

Media som marknadsplats

När nu marknadsförutsättningarna förändras söker såväl skribenter som entreprenörer nya sätt att försörja sig på skrivande och nyhetsförmedling.

En helt ny tjänst som holländska Blendle erbjuder prenumeranter att läsa just det som intresserar varje individ bäst från ett stort urval av det som publiceras på nätet. Det fungerar som Spotify för journalistik – de som skapat Blendle säger själva att de gör precis som Daniel Ek, Spotifygrundaren, gjorde. De knackar dörr på vartenda tidningshus de kan hitta. Först Holland, sedan Tyskland, nu i beta i USA.

Helt naturligt får också de som skriver för dessa nya plattformar betalt på nya sätt. En ganska ny plattform som Medium, som erbjuder innehåll inom många områden betalar till exempel skribenterna efter den uppskattning (hur många ”handklappningar”) de får av läsarna. Svenska nyhetssidan Njus.me bygger sin verksamhet på att frilansare får betalt per läsare som läser deras artiklar.

Flera företag ser de utmaningar som utgivare står inför och utvecklar IT-plattformar som har smidiga betalningsmodeller mellan skribenter och utgivarna. Här finns nya affärsmodeller och intäkter för alla.

Allt eftersom läsarna är mer och mer villiga att betala för redaktionellt innehåll så finns det även ett intresse för branschens utveckling som helhet. För första gången ser vi nu hur ny teknik inte bara skakar om medieföretagen utan också gör det enklare för dem att experimentera med nya betalningsmodeller och leverera innehåll på nya, innovativa sätt.

Felix Huber, nordeuropachef på Stripe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.