Piratpartiet: "Vi deltog inte på Meg för att vi hatar upphovsrätt"

2015-03-10 14:19  

DEBATT. Piratpartiets Björn Flintberg svarar på kritiken från Björn Rosengren och tv-bolagen.

Mediedagarna är avslutade. Glenn Greenwald tackade Piratpartiet för sitt innovativa crowdfundande för att göra det möjligt för honom att komma till mässan.

Men enligt en artikel i Dagens Media ”rasar” medieföretagen mot att Piratpartiet bereds plats på en mässa som handlar om media, upphovsrätt och yttrandefrihet. Jag har svårt att tänka mig en bättre plats att närvara på för partiet.

När Björn Rosengren försöker tabubelägga Piratpartiets medverkan på Mediedagarna blottlägger han ett kunskapsgap så brett att Ronja inte haft en chans att hoppa över.

Dagens mediekonsumenter skiljer sig från de som förr gav återkoppling via tittarundersökningar och tittarsiffror. Deltagandekulturen är här sedan länge. Bloggar, Youtube och sociala medier gör att mediekonsumenter sedan länge också är producenter.

Mediet tillhör människorna, inte medieföretagen. Den delen verkar Rosengren glömt, liksom de chefer som i artikeln anonymt kritiserar partiet som arbetar just för att skydda rätten till anonymitet – även för kritiker.

En okänd mellannivåartist från Sydkorea, i genre närmast jämförbar med Sean Banan, hade aldrig blivit en världshit om han väntat på att ett svenskt tv-bolag skulle förorda inköp av ”Gangnam Style” till något musikprogram.

Två miljarder nedladdningar senare är allt annorlunda. En chalmerist börjar spela spel och spelar in sig själv, och blir en av de mest inflytelserika Youtube-stjärnorna vi sett. PSY och PewDiePie är också delar av medielandskapet.

Jag förstår att det är skrämmande för Rosengren, Strömbäck och andra som representerar de gamla strukturerna. Likt segelfartygsrederier när ångfartygen kom tittar man med misstro på detta nya, skräniga och ibland lite smutsiga. Men det spelar ingen roll att ni inte gillar det. Förändringen kommer ske ändå. Och ni vet om det, egentligen. Kika på tillväxten hos era playtjänster.

Men vi måste prata om en ny upphovsrätt. Det är vansinne att man inte kan fotografera Eiffeltornet på natten utan att bryta mot upphovsrätten eller att lärare idag bryter dagligen mot upphovsrätten när böcker kopieras till eleverna.

Det borde vara självklart att folk i olika länder vill dela kultur med varandra och att jag ska kunna se brittisk TV i Sverige, eller ens svenska premiumkanaler jag betalar för i Sverige även om jag åker till Tyskland.

Europa behöver en enda, gemensam syn på upphovsrätt och en modell som bygger på maximal tillgång till alla medlemsländers kultur så långt det är möjligt. Vi tror att spridning av kultur måste ske på medborgarnas villkor, eftersom de också är medproducenter nu. Och ska man döma av svaren europeiska kommissionen fick in när de frågade medborgarna i Europa om upphovsrätt, håller de med oss, inte er.

Vi deltog inte på Meg för att vi hatar upphovsrätt. Vi deltog för att vi tror det är viktigt att källor skyddas, att kritik ska få höras och för att vi älskar kreatörerna. Vi är rösten för indiebandet i garaget, egenutgivarförfattaren, bloggaren som inte slagit igenom och hobbyfilmaren som drömmer om Hollywood.

Det är för deras skull, för deras framtid, och deras möjligheter att fritt skapa, dela med sig och ta del av andras verk som vi är på Meg. Vad ni gör med era affärsmodeller är upp till er. Vi hoppas ni hittar nya vägar, innovativa vägar, att skapa värde för konsumenter och producenter. Men den gamla modellen är döende. Häng inte fast vid den för länge om ni vill vara med och bygga framtidens medielandskap.

Björn Flintberg, Piratpartiet, huvudarrangör för Piratpariets närvaro på Meg

LÄS ÄVEN:

Piratpartiet köper sig in på MEG – tv-branschen rasar 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt