Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Pineberry: "Så blir framtiden för sök"

Publicerad: 27 November 2017, 13:25
Uppdaterad: 27 November 2017, 13:25

Michael Wahlgren, grundare av sökbolaget Pineberry.

DEBATT. Sökbolaget Pineberrys grundare Michael Wahlgren ser Amazon som det enda hotet mot Googles sökimperium.


Ämnen i artikeln:

Googlesökmarknadsföring

Det är nästan på dagen tio år sedan Stefan Mahlstein och jag startade byrån Pineberry. Under dessa år har vi haft förmånen att få hjälpa hundratals kunder att lyckas med sin marknadsföring på Google. Naturligtvis har det skett en hel del förändringar under dessa tio år. Samtidigt tror jag nästkommande tio år kommer bjuda på större utveckling.

Förändringar som skett

När vi startade upp Pineberry var branschen mer stängd och vi såg möjligheten att basera vår verksamhet på transparens kring våra kunskaper och tjänster. Detta för att kunna hjälpa våra kunder fullt ut. I dag är branschen lyckligtvis mer transparent än den var då, något som jag är stolt över att Pineberry bidragit till. Från att vara en bransch som kanske inte alltid tagits på allvar har vi som jobbar inom området tillsammans drivit utvecklingen av sök och betydelsen av detta framåt.

Från ett företagsperspektiv har marknadsföring på Google har gått från att vara ett trevligt tillägg i marknadsföringsmixen till att vara grunden i många företags marknadsföring. Detta går såklart hand i hand med att betydelsen av Google har växt i takt med att vi googlar mer och mer.

Rent praktiskt är den i särklass största förändringen under de senaste 10 åren hur mycket mer annonser som Google visar i sökresultatet. Det finns fortfarande goda möjligheter med att synas organiskt på Google med hjälp av ett bra SEO-arbete men det är numera bäst att komplettera med AdWords-annonser. Smått taskigt sagt, skulle man kunna säga att Google gått från att vara världens största sökmotor till att bli världens största annonsmotor.

Sökbranschens framtid

Det går såklart aldrig helt säkert att veta hur framtiden kommer te sig. Här följer vad jag tror är några av de närmaste årens stora förändringar inom sökbranschen, och hur det kan komma att påverka oss.

Mänsklig hand ersätts av automatisering

Vi kan utgå från att en del av de saker som sökspecialister gör i dag kommer vara automatiserat inom en inte alltför avlägsen framtid. Detta är inget hot mot branschen i sig utan är snarare en stor möjlighet. Genom att automatisera vissa uppgifter som tar mycket tid blir det således mer tid över till de viktiga sakerna, och resultateten kommer att bli bättre.

Dock finns det såklart utmaningar med automatisering, då Google ofta inte har samma mål som du. Låter du Google automatisera delar av din marknadsföring kan du vara säker på att Google tjänar mer pengar. Det är däremot inte lika självklart att du kommer tjäna mer pengar. Därför tror jag att det kan det vara klokt inte lita blint på Googles verktyg, och att kanske göra en del av automatiseringsprocessen utanför Googles system.

AI kommer att påverka branschen

Google pratar mycket automatisering. Vad de pratar än mer om är AI (artificiell intelligens). Googles vd, Sundar Pichai, har slagit fast att deras nya strategi är att gå från ”Mobile first” till ”AI first”.

Det råder ingen tvekan om att AI och specifikt maskinlärande kommer att påverka branschen. Frågan är bara hur. Det ligger i sakens natur att det är svårt att förutse vilken riktning som maskinlärande system tar.

Vi har redan sätt några exempel på vad Google menar med AI. Det främsta är RankBrain, en maskinlärande algoritm som de lanserade för något år sedan. Google har gått ut med att det är den tredje viktigaste faktorn för hur Google rankar sajter i det organiska sökresultatet, vilket tydligt visar på att det är en stor och viktig förändring. Samtidigt är det svårt att sätta fingret på om RankBrain på något praktiskt sätt ändrar hur vi arbetar med SEO. Det är i alla fall något som hittills inte märkts tydligt.

Röstsök kan breddas och få annonser

I USA görs var femte googling från mobilen med rösten och det snackas om att det inte är långt bort tills Google lanserar annonser i röstsöket.

För oss svenskar känns detta avlägset. Här röstsöker vi än så länge inte alls lika mycket. Det finns flera anledningar till att vi ligger efter USA när det kommer till detta. Bland annat att röstsöket inte fungerar lika bra på svenska som engelska. Det blir intressant att se om vi får samma utveckling i Sverige som i USA när röstsöket breddas och blir lika bra på svenska, vilket Google jobbar på.

En omställning till mer röstsök i Sverige skulle innebära en del förändringar. Att lyssna på ett sökresultat tar mycket längre tid än att ögna igenom det. Det innebär att ett ökat röstsök gör att det blir ännu viktigare att synas i topp på Google. Dels för att Google bara kommer läsa upp ett eller ett fåtal sökresultat, dels för att vi inte orkar lyssna så länge på ett uppläst sökresultat.

Amazon enda hotet mot Googles sökimperium

Finns det något som hotar Googles dominans som sökmotor i Sverige? Inte direkt skulle jag säga. Befintliga konkurrenter som Bing kommer att förbli små.

Den enda riktiga sökkonkurrenten jag ser är Amazon. Om de, precis som spekulationerna tyder på, lanserar i Sverige kan Googles sökimperium här komma att rubbas. I alla fall till viss del. Enligt Google själva är Amazon deras största sökkonkurrent i USA. Där ”googlar” många efter produkter på Amazon istället för på Google. Frågan är bara om Amazon lyckas få till samma beteende i Sverige. Det återstår att se.

Fler byråsammanslagningar

På byråsidan har vi inom branschen ännu inte sett så många sammanslagningar. Största affären är nog den som kom att bli Viva Media. Men, jag är övertygad om att vi kommer börja se fler och större affärer under kommande år. Ett annat exempel på sammanslagningar är byråerna Outfox och Conversionista som nyligen blivit uppköpta av bolag i branschen. Att byråer med närliggande kompetensområde slår ihop sina påsar till en större byrå med ett bredare kunskapsområde, är en typ av förvärv som jag tror kommer bli allt vanligare.

Stor framtidstro

Sökbranschen har under de senaste tio åren på många sätt haft en fantastisk utveckling. Från att ha varit en mindre del av marknadsföringssverige, spelar sök i dag en betydande roll för företags marknadsföring och försäljning. Det är mycket som händer i branschen med all den tekniska utveckling som ligger framför oss och det finns fortfarande en stor portion medieinvesteringar som kommer flyttas till digitala kanaler som Google.

Det är med stor framtidstro som jag tar mig an nästkommande tio år, och jag tror och hoppas att Pineberry fortsatt kommer ha en betydande roll i utvecklingen av framtidens sökbransch i Sverige. Jag är övertygad om att hela branschen har det bästa framför sig.

 

Michael Wahlgren

Grundare av Pineberry


Ämnen i artikeln:

Googlesökmarknadsföring

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev