Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Per Sterner: ”Ljus framtid för tablå-tv? Tillåt mig att tvivla”

Publicerad: 17 December 2015, 06:00
Uppdaterad: 17 December 2015, 13:02

REPLIK. Både traditionella ”tv-kanaler” och on-demand tjänster, kommer att få en helt ny konkurrens i framtiden, skriver Per Sterner, nordenchef på Akamai.


David Mühle skriver att tablå-tv har en ljus framtid. Självfallet är begreppet framtid högst relativt men tillåt mig att tvivla. Vi ser en annan utveckling. 

Intresset för On-demand och streaming ökar enormt. Både globalt och i Sverige. Varje kvartal innebär mer eller mindre ett nytt rekord för digitala innehållsleverantörer. Grunden för denna utveckling är vår Internetinfrastruktur, där de flesta i Sverige har tillgång till väldigt god uppkoppling. Detta, tillsammans med den explosionsartade ökningen av mobila enheter gör att tv-underhållning inte längre är direkt sammankopplat med vardagsrummet, utan är med oss överallt.

Vi genomförde nyligen en undersökning med hjälp av TNS Sifo som visar att konsumenterna lägger allt mindre vikt vid varumärke eller avsändare, vem som levererar ett visst tv-innehåll är inte viktigt. Undersökningen visar även att många tror att linjär tv kommer försvinna inom 10 år.

Traditionella leverantörer av tv-innehåll har redan fått hård konkurrens från aktörer som HBO, Netflix och Viaplay, företag som nu är väldigt vanliga i svenska hushåll och kanske också ska ses som traditionella. Den starka internetinfrastrukturen och den snabba teknikutvecklingen har skapat möjligheter för att marknaden nu ska öppnas upp ännu mer. Barriärerna för att byta leverantör är små i dag och det finns många som slåss om samma publik. Och barriärerna för att vara leverantör av innehåll har också sänkts. Det viktiga för mediekonsumenten är inte vem som står bakom leveransen av en viss serie eller film, huvudsaken är att de får tillgång till innehållet, när och var de vill. Detta kommer leda till ökad ”otrohet” och benägenhet att byta leverantör snabbt, från vecka till vecka eller dag till dag - helt beroende på vem som har bäst innehåll.

Vidare är jag är därför övertygad om att både traditionella ”tv-kanaler” och on-demand tjänster, kommer att få helt ny konkurrens i framtiden. Det kommer att ske stora förändringar i marknaden för distribution av tv-innehåll. Helt nya aktörer kommer att köpa upp rättigheterna till ett visst innehåll för att sedan distribuera detta över sin webb. Många storföretag gör nu massiva investeringar i upprustningen av sin webbinfrastruktur vilket gör att förutsättningarna för en helt ny ”tv-marknad” börjar komma på plats.

När kommer McDonalds att köpa rättigheterna till fotbolls-VM?

Per Sterner, Nordenchef på Akamai

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.