Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Övervintrare kan frysa ihjäl"

Publicerad: 16 Januari 2009, 08:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

<b>DEBATT. </b>Andy Pimmeshofer och David Schweiler skriver om hur lågkonjunkturen tvingar fram ett paradigmskifte i kommunikationsbranschen som gör det tvunget att agera i dag.


Lågkonjunjunkturen har lagt sig som en kall filt över allt och alla. Det här är världshistoriens första verkligt globala lågkonjunktur. Information sprids över världen med svindlande hastighet och gör det möjligt för alla att veta allt samtidigt och ta likadana beslut.

Idag finns det fler än sex miljarder webbsidor och svenskarna skickar två miljarder sms per år. 1990-talsgenerationen är uppvuxen med internet och har mobilen som sin personligaste ägodel. Vid förra konjunkturnedgången i seklets början fanns inte bäraktiga alternativ till traditionell reklam. I dag ser det annorlunda ut. Nu är både den tekniska infrastrukturen och kundbeteendet redo för att digitalisera marknadskommunikationen på riktigt.

Den som ämnar ligga lågt och övervintra lågkonjunkturen riskerar att få ett kyligt uppvaknande. Detta är inte en lågkonjunktur i mängden. Den är en pådrivande faktor till att kommunikationsbranschen nu på riktigt genomgår det paradigmskifte som så många länge talat om. Det är dags att agera för att bli en vinnare i morgon. Eller ens överleva. Alla i kommunikationsbranschen, konsulter såväl som köpare, måste börja ifrågasätta synen på reklam och kommunikation. För att fortsätta vara framgångsrika i framtiden tror vi att alla kommunikatörer bör agera enligt följande:

* Känn målgruppen bättre än alla andra! I den gamla reklamlogiken blev den som var kunnig på medier som når många strategisk partner. Numera sitter användarvärlden i förarsätet. Den som kan förstå deras situation, behov och förväntan bäst - är den som vinner mest. Det gäller att lägga tid på att lära känna och föra en dialog med utvalda individer. En bra kampanj fångar individens intresse i kanaler med högre räckvidd och lockar dem vidare till kanaler där det bättre går att interagera och köpa produkter/tjänster. Efter avslut följer sedan en ständig relationsstärkande kunddialog.

* Säkerställ länken mellan kommunikation och försäljning! I kvartalsekonomin är tempot så högt att det inte går att först bygga varumärke för att sedan använda det som plattform för försäljning. Nu gäller det att samtidigt klara av både och. Alla som arbetar med kommunikation bör inse att marknad är en stödfunktion till försäljningsavdelningen och inte tvärtom. Det räcker inte att ge säljarna ett bra kommunikativt stöd. Det är ännu viktigare att med smarta lösningar säkerställa en stark länk mellan företagets marknadskommunikation och försäljning.

* Använd företagens egna kanaler! Alla moderna företag är medieföretag. Den kommunikativa potentialen i de kontaktytor företaget har direkt till sina målgrupper är stor och kopplingen till försäljning är bättre än i köpta medieutrymmen. Det är dags att ifrågasätta synen på vad som är en kommunikationskanal och inventera möjligheterna att i ännu större utsträckning nyttja företagets egna kanaler (hemsidor, e-post, kundtjänst, personal, butiker, skyltfönster, förpackningar etc). Det är för dyrt att väcka uppmärksamhet för att få kunder att välja dig - rätt utnyttjat är de egna kanalerna de absolut mest effektiva medierna. Produkten är budskapet och inte tvärtom.

Ingen kan se in i framtiden. Det enda vi säkert vet är att det aldrig blir som det en gång var. Dagens stora branschaktörer bör ha i åtanke att det största hotet mot framtida framgång är tidigare framgång. Det är bland dem som sätter fart och agerar nytänkande nu som vi hittar morgondagens mest lysande stjärnor. Våga, satsa och spring!

Andy Pimmeshofer vd, Minnesota Communication David Schwieler vd, Remotion Design

Andy Pimmeshofer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.