Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Debatt

Ola Ahlvarsson: "Tv-kartan ritas om"

Publicerad: 14 Juni 2013, 08:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:41

KRÖNIKA. Ola Ahlvarsson, programledare för Kristallenseminariet 2013, summerar tankarna inför höstens stora tv-event.


Ämnen i artikeln:

SimeKristallen

Kristallenseminariet, där tv-branschen samlas den 29 augusti, kommer i år att samproduceras med SIME. Årets Kristallen Seminarium blir mer internationellt, mer digitalt och öppnar dessutom dörrarna för andra branscher och andra medier som kan komma att bli viktiga aktörer när framtidens tv-karta ritas om.

När nya medieslag historiskt har tillkommit har de gamla ofta hittat en ny roll, kunnat samexistera snarare än försvunnit. Tv dödade inte radio och videobutikerna dödade inte biograferna.

När det gäller digitala affärsmodeller verkar motsatsen gälla. Altavista försvann över en natt när Google gjorde entré, Facebook sopade banan med Lunarstorm, telefonkatalogerna kommer i bästa fall bli brasved när söket flyttar helt till nätet, och många tidningsägare längtar tillbaka till tiden före webben. En annan bransch som helt transformerats är musikindustrin där nya mediebärare dödade de gamla i rask takt. Men tv står starkare än någonsin och trots en uppsjö av nya aktörer och nya tjänster sitter vi kvar i tv soffan.

Kristallenseminariet ställer frågan – vad kommer att hända med tv i framtiden?

Bland talarna finns internationella tungviktare som BBC:s stjärnhost Stephen Sackur, mediemogulen Liz Murdoch, tillsammans med toppkrafter från Netflix, Google, Facebook och hela den svenska tv-eliten. Formatet blandar intervjuer på Cirkus stora scen med workshops och debatter i mindre forum.

Inget annat medieslag berörs av digitala möjligheter i så många dimensioner som tv. Kanalerna kommer att kunna ha en direkt tvåvägsrelation med tittarna där de för första gången kommer veta exakt vem som tittar på vad och kunna styra såväl budskap (läs reklam) och direktförsäljning (läs e-handel 2.0) mot konsumenten. Tv-tittande kommer att vara socialt genom att man tittar på tv med andra inloggade vänner i den digitala tv-soffan. Tv, eller i alla fall rörlig bild, kommer att lämna vardagsrummet och vara en naturlig del av tiotusentals företags mobila kommunikation, deras hemsidor och reklam i allt fler digitala kanaler vilket innebär fantastiska möjligheter för produktionsbolag.

Nya aktörer som Netfix och Youtube är i full färd med att rita om kartan för hur vi konsumerar rörlig bild, vilka affärsmodeller som gäller och vem som producerar och distribuerar innehåll. Även annonskakan kommer att ritas om totalt. Hur mycket mer kommer att satsas på marknadsföring i tv när man vet exakt vem som ser varje program och hur de reagerar på annonserna? En annan intressant frågeställning är vad som kommer att hända med public service-tv där den traditionella rollen som var att sätta samman en bra programtablå och se till att det fanns bredd i utbud minskar i betydelse i takt med att vi sätter samman våra egna tablåer, tittar på tv när och var vi vill och har tillgång till ett oändligt utbud. Samtidigt är SVT en av de som gått i bräschen för att ta nya grepp och lansera nya play-satsningar.

I den framtida tv världen kommer tidningarna bli allt starkare aktörer genom webb-tv. Tv-kanalerna får allt fler fönster och vägar till tittarna med utvecklade play-tjänster. Telekombolagen kommer även de att erbjuda tv och film på nya sätt och en armada av entreprenörsprojekt siktar in sig på framtidens tv-kaka.

Vem som kommer att få störst del av den kakan är fortfarande ovisst men vi hoppas att vi kommer att komma en bra bit närmare svaret på kristallenseminariet den 29 augusti.

Ola Ahlvarsson,

grundare av SIME och programledare för Kristallenseminariet 2013


Ämnen i artikeln:

SimeKristallen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev