"Ointressant vad som är webb-tv"

2011-06-29 12:31  

Pontus Bergdahl, vd för MMS, svarar på Calle Schulmans kritik om de nystartade webb-tv-mätningarna.

Passion, munterhet och nerv hör inte till det vanliga i mediemätningsdebatten om webb-TV, men detta är just vad Carl Schulman för in med sin insändare från tidigare i veckan. Det är mycket välkommet!

Han ställer några relevanta frågor som jag inte vill kasta paj om, men gärna diskutera med Carl och alla andra som  har ork att sätta sig in ordentligt i detaljerna


Frågorna Carl ställer är:

- Vad är webb-TV?
- Vem bör få vara med i MMS webb-TV-mätning?
- Hur avgör man vilket webb-TV-program som är störst?
- Hur ska man jämföra ett webb-TV-program och ett TV-TV-program? (en luring- det frågade inte Carl, det slängde jag med själv - hur ska man jämföra tex Schulman Show med Ekdahl?)

Den överlägset minst intressanta frågan är väl den om vad som är webb-TV? Det finns en massa varianter. All rörlig bild på nätet kanske? Eller bara den del som har en professionell avsändare? Carls förslag om all rörlig bild som inte sänts på broadcast-TV kan verka krystad (Schulman Show upphör att vara webb-TV om den sänds på TV?), men den har säkert sina anhängare. Vad vet jag.

Vem ska få vara med i MMS webb-TV-mätning? Den frågan är intressantare och lättare att besvara. Svaret är: Alla som vill.

Redan från början har detta varit ambitionen. Lika klart har det varit att vi börjar med TV-kanalerna, eftersom de är MMS huvudkunder. Inte så konstigt. Och innan det blir tjafs: ja, det är krävande att vara med. Man måste använda den teknik som MMS anvisar. Man måste som man säger "öppna kimonon" och redovisa alla sina siffror utåt. Och regelbundet bli kvalitetskontrollerad.

För den som får IT-besluten fattade tex i USA blir detta givetvis svårt, och det finns sajter inte kan gå med i MMS system hur gärna de än vill.

Spänningen stiger ytterligare när Carl föreslår vilket mått som ska avgöra vilket webb-TV-program som är störst. Är det antal starter? Eller kanske unika webb-läsare, som vi med säkerhet vet är överdrivet. Det här är klassiska webb-mätetal som behandlar programmet som en webbsida. Filmen är visad eller ej, oavsett om man tittat 1 sekund eller en timme.  (Även sidvisningar går att mäta fel ska ni veta).

Det här är mått som passar finfint för webb-reklamspottar men inte för långa format. Om 10-sekundersfilmen "Björnen äter ur papperkorgen" får 400 000 starter och Schulman Show 300 000, som var och en tittade i snitt 15 minuter, så kan ni slå mig med en påk, jag kommer ändå aldrig kora Björnen till vinnare.

Och i TV-världen finns starter inte alls som begrepp. Därför har vi valt måttet Genomsnittlig Publikstorlek som är samma mått som TV-branschens tittarsiffra. Inget förvånande där.
Och lugn: antal streamstarter kommer att redovisas för varje program. Men MMS topplista sorterar alltså på Genomsnittlig Publikstorlek.

Till sist den mest spännande frågan, som uppstår där civilisationerna möts: hur ska man jämföra ett webb-TV-program och ett program på TV-TV?

Låt oss direkt slå fast att man inte kan jämföra strömstarter med TV:s tittarsiffra, som ju är ett snitt av publikstorleken under programmets alla minuter. Strömstarter motsvaras närmast av antal gånger någon zappat till programmet, men det har aldrig någon brytt sig om att mäta.

Med många förbehåll och en del handpåläggning skulle man kunna jämföra webb-TV-programmets antal unika browsers (alltid överdrivet pga cookie-radering) med TV-programmets sk 1-minutsräckvidd, eller "sett något"-räckvidd, dvs hur många tittare som registrerats för minst en minuts tittande.

Men webb-TV-siffran måste alltså dras ned för att kompensera för cookie-radering, och "sett-något"-räckvidden ökas för att få med dem som zappat förbi men inte registrerats för tittande.

Hur mycket?

Det kräver lite mer forskning och fundering.

Eller så är man med i MMS mätning och får en kvalitetsgaranterad siffra som kan jämföras både med webb-TV-konkurrenters program, och med TV-TV.

Ja du Carl, håll passionen vid liv. Du och din muntra penna behövs verkligen för att få fokus på kvalitet i webb-TV-mätning. Och jag ger dig rätt. MMS system är lite krångligare än dagens webb-mätning, där alla sköter sina egna mätningar och väljer vilka siffror man vill publicera. Men det är vad som krävs för den kvalitet och trovärdighet som MMS kunder är bortskämda med när det gäller programm-mätning.

Självklart vill vi också mäta reklamen på samma sätt, och leverera den kvalitet som annonsörerna älskar. Om detta är "bakåtsträvande" så kanske jag låter tatuera in ordet med runor i svanken, så stolt är jag för det vi håller på att bygga.

Pontus Bergdahl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt