"Nya dataskyddslagen skapar stora utmaningar för medieföretag"

2017-08-01 12:24  
Rocket Fuels nordenchef Magnus Johansson.

DEBATT. Rocket Fuels nordenchef menar att många riskerar att slås ut från marknaden när nya lagen träder i kraft. Särskilt stora utmaningar väntar dem som baserar sin verksamhet på annonsintäkter.

Om mindre än ett år träder EU:s nya dataskyddslag GDPR i kraft. Lagändringen innebär att tillvägagångssättet för att nå ut till konsumenterna kommer att förändras, och att småföretag inom media som har svårt att anpassa sin verksamhet riskerar att helt slås ut från marknaden. Samtidigt kommer GDPR att öka förtroendet mellan konsument och företag vilket långsiktigt gynnar båda parter.

Idag betraktar vi internet som en självklar resurs i vårt dagliga liv. Vi har tillgång till information, tjänster, underhållning och kan få kontakt med människor över hela världen. Men för att göra allt detta möjligt krävs det att aktörerna har vissa insikter i vem du är - något som EU anser inkräktar på den personliga integriteten.

Individen ska ge sin tillåtelse

För att skydda vårt privatliv har Europeiska kommissionen arbetat fram två nya direktiv, Dataskyddsförordningen och ePrivacy-direktivet, som berör datahantering och personlig integritet. Enligt planerna ska dessa lagfästas redan nästa år, den 25 maj 2018. Direktiven kräver att individen ger sin tillåtelse till all datainsamling av privat karaktär.

Dataskyddslagen fastställer att samma regler ska gälla för olika typer av information. Till exempel behandlas information som kan användas för att ta reda på någons identitet som namn, personnummer, hemadress och telefonnummer på exakt samma sätt som mindre personlig information som pseudonymer, cookies, gps-information eller IP-nummer  – som ofta används just för att skydda personers identitet.

Välbehövlig men problematisk lagändring

I grunden är GDPR något mycket positivt, och det är välbehövligt med en lagändring som skyddar individens privatliv och integritet. Däremot blir det problematiskt när man i samma slag tar bort tillgången till den information som företag hittills använt sig av för att skydda individerna.

Den nya dataskyddslagen skapar stora utmaningar för medieföretag, i synnerhet de som baserar sin verksamhet på annonsintäkter. För att kunna visa relevanta annonser krävs information om individen, något som då kräver dennes uttryckliga godkännande.

Men med det stora antalet företag som är involverade i att tillhandahålla relevanta annonser blir det i praktiken mycket svårt att hantera alla de tillfällen personuppgifter tillämpas. Det betyder att det för ett företag blir omöjligt att ge avidentifierad information om sina konsumenter till en underleverantör, eftersom all typ av data enligt EU betraktas som ett intrång i den personliga integriteten.

Företag kan få ökat förtroende

Men att kräva tillstånd från konsumenten för alla sina underleverantörer låter sig inte göras på ett enkelt och smidigt sätt. Samtidigt kan de företag som anammar de nya principerna få ökat förtroende från kunderna, och på så sätt öka sina annonsintäkter.

Det handlar i grunden om att det ska finnas ett förtroende mellan företaget och konsumenten, och en tillit till att företaget hanterar konsumenternas uppgifter på ett säkert och etiskt riktigt sätt.

En ytterligare utmaning är att lagen fortfarande är otydlig gällande vad som är rätt agerande. Inte förrän om några år, när vi sett utslag i rättsfall, kommer vi att få en tydligare bild av vad det innebär att efterfölja den nya dataskyddslagen.

Frågan är vilket mediebolag som kommer att ställas inför rätta först innan övriga får veta vad som krävs för att undvika att gå samma öde till mötes.

Finns tid att skapa bra förutsättningar

Men än är inte loppet kört. Det är nästan ett helt år kvar innan GDPR  träder i kraft, och det finns fortfarande utrymme att påverka hur den ska tolkas. Företag kan antingen framföra sina åsikter direkt till Europeiska kommissionen eller kontakta någon av de organisationer som idag arbetar med att förtydliga lagen och hur den ska tolkas.

Det viktiga är att samtliga intressenter tillsammans ser till att skapa ett lagrum som skyddar individens integritet samtidigt som företag kan fortsätta bedriva sina verksamheter i det komplexa landskap som internet idag utgör.

Magnus Johansson, Nordenchef på Rocket Fuel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt