Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Debatt

"Ny sälj-policy i brinnande högsäsong – anmärkningsvärt"

DEBATT. TV4:s förlängning av släpperioden har fått tv-chefen John Aleman på Carat att ilskna till.


Publicerad: 24 Augusti 2016, 05:56
Uppdaterad: 24 Augusti 2016, 06:19

Ämnen i artikeln:

CaratTV4

Längre ledtider/bokningsfönster och framförhållning är något vi stödjer. Men att introducera en ny "sälj-policy" i brinnande högsäsong och inte i samband med det nya kalenderåret finner vi anmärkningsvärt. Det är "bokningsvecka" nästa vecka och att på så kort tid få samtliga kunder att ställa om sina interna processer vad gäller godkännande, planering av TV är minst sagt en utmaning.

De invändningar och funderingar vi har på Carat är följande:

  • TV4 har oss veterligen inte konsulterat Sveriges Mediebyråer i frågan vilket känns förvånande. Ändringar är nödvändigtvis inte alltid av ondo men vi tror att TV4 har mer att vinna på att föra en dialog med sina partners innan man genomför viktiga beslut.
     
  • Dessa pre-specifics gäller endast i TV4. Specifics är deras högst prissatta produkt. Om man vill kunna få framförhållning och bättre styra över sitt lager så borde rimligtvis detta gälla alla kanaler och produkter vilket det nu inte gör.
     
  • Beroende på målsättningar så försöker vi alltid hitta en bra balans mellan Specifics och RBS (Run By Station; rbs är ett billigare alternativ där TV4 allokerar ut spotarna/TRP efter en given budget, period och målgrupp) . Det nya förfarandet gör att TV4 maximerar/styr pengar mot sin dyraste produkt vilket resulterar i att kundens kampanj med all sannolikhet blir dyrare.
     
  • De kunder som inte har möjlighet att ställa om med så kort varsel kan få komprimerade kampanjer.
     
  • Osäker på om dialog förts med MTG eller Discovery. Att ha flera deadlines och bokningsrutiner mellan kanalhusen anser vi bara skapar oreda på marknaden. 
     
  • Vi har för våra kunders räkning förhandlat och planerat kampanjer givet den existerande sälj-policy som råder. Det här kan få konsekvenser som vi måste utvärdera.   

Avslutningsvis, även om TV4s intentioner är goda så känns det inte helt genomtänkt.

John Aleman, tv-chef på Carat

Ämnen i artikeln:

CaratTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.