Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Nu gör vi Facebooks jobb åt dem"

Publicerad: 16 Augusti 2018, 06:32
Uppdaterad: 16 Augusti 2018, 06:44

Foto: Josefine Österman/Björn Nordqvist.

DEBATT. Organisationen Skiftet riktar kritik mot Facebook och släpper eget verktyg i syfte att öka transparensen på plattformen.


Ämnen i artikeln:

Facebookvalet 2018

Det är nu mindre än en månad kvar till valet och valrörelsen är igång på riktigt. Med den kommer även den politiska annonseringen, i fysiska såväl som de digitala rummen.

I de digitala rummen är du, till skillnad mot de fysiska, ensam om att se den politiska reklamen. Beroende på ålder, var du bor och vilka sidor du gillar på Facebook får du se väldigt olika politiska annonser. Och det är ingen slump.

Alla – från Socialdemokraterna till Moderaterna till de ryska trollfabrikerna – har stenkoll på vilka väljare de kan får över på sin sida beroende på utarbetade profiler.

Problemet här är: vem som helst kan betala för en annons på till exempel Facebook och fylla den med ett innehåll till för att påverka just dig. Oavsett om innehållet är sant eller falskt så används det för att påverka dig, inför valet för att påverka vem du röstar på.

I en digital värld starkt präglad av digital desinformation, där etablerade medier konsekvent anklagas för att gå maktens ärenden, läggs det på dig som individ att sortera mellan sant och falskt. Även på plattformar som Facebook, Twitter, Google och Youtube.

Väljarna menar däremot att en större del av det ansvaret bör ligga på plattformarna själva. När Skiftet via Sifo ställde frågan ”Facebook och Google borde tillfälligt stoppa annonser från utländska organisationer som vill påverka den svenska valrörelsen 2018.” svarade 70 procent att det är en bra eller mycket bra idé.

Skiftet håller med om att det är plattformarnas ansvar, inte ditt. Ökad transparens kring dessa annonser är extra viktigt då de inte innefattas av svensk lag. Sociala medieplattformar ger utländska aktörer kryphål där de med lätthet kan påverka den svenska debatten och politiken. Idag finns det inga lagar som reglerar utländsk påverkan genom sociala medier, detta vill vi ändra på.

I dag är det omöjligt att veta vilka andra som får se de politiska annonserna du ser Facebook, och plattformens egna verktyg är värdelöst för ändamålet. Fram till dess att Facebooktar sitt ansvar, kliver vi in.

För en ökad transparens och mindre desinformation på Facebook lanserar Skiftet Annonskollen. Genom ett tillägg i din webbläsare samlas information in om vem som riktar sina politiska annonser mot dig, och därmed försöker vinna din röst.

Annonskollen kommer, med hjälp av användare runt om i Sverige, att bygga en öppen och sökbar databas med politiska annonser som har blivit riktade mot svenska medborgare och information kring de sociala mediekonton som står bakom dessa annonser.

Detta kommer hjälpa journalister, faktagranskare och medborgare att få överblick kring omfattningen av politiska annonser som vill påverka den svenska politiken på ett sätt som tidigare inte har varit möjligt.

Där Facebook själva misslyckats, kliver Skiftet nu in. I väntan på att Facebook och andra plattformar tar sitt ansvar, kommer Annonskollen att bidra till ett mer öppet, ärligt och respektfullt debattklimat i Sverige.

Lisa Gemmel, kampanjansvarig för ett projekt mot digital desinformation, SkiftetAnna Westberg, kampanjchef, Skiftet

Ämnen i artikeln:

Facebookvalet 2018

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.