måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Nu är det rea på andelarna”

Publicerad: 3 februari 2012, 05:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:34

Lågkonjunktur är ett perfekt tillfälle att driva förändring och ta makt, skriver Fredrik Sachs, som dömer ut all ängslighet.


Vad är en lågkonjunktur? Seriöst, vad är det? Någon som vet? Folk förlorar jobb, folk köper mindre varor och tjänster, svarar någon. Företagen reagerar och minskar sina investeringar, säger ängsliga ekonomer. Börsen går ner för att bolagen tjänar mindre pengar, svarar mäklaren, som precis fått sparken eftersom handelsvolymen droppat betänkligt. Vi är en del av en global marknad och vi får skylla oss själva, svarar den likgiltige och okunnige. Okeeeey…Men va fan!

Än i dag beskrivs lågkonjunkturer ofta som en extern kraft oberoende av oss själva, något som vi måste förhålla oss till snarare än tygla. Att den är oundviklig, skadlig och ett onödigt ont för att vi ska få uppleva högkonjunkturer. Den hurtfriske brukar påpeka att ”det behövs sorg för att kunna uppskatta lycka”. Suck. Dubbelsuck.

Ni som delar ovanstående uppfattning kan sluta läsa nu – låsa dörren inifrån – gömma plånboken – släcka ljuset – dra täcket över huvudet – och hålla tummarna för att man kommer rätt ut på andra sidan.

Resten av er – ni som tror att det finns något bra med lågkonjunkturer och vill förstå hur ni kan utnyttja dem för att tjäna pengar kan fortsätta läsa.

Sanningen är nämligen den att lågkonjunkturer genereras av människor – av ängsliga människor utan mod. Måhända kollektivt, men inte desto mindre. Inte ofta verkliga händelser, inte strukturella skäl utan rent mänskliga, subjektiva uppfattningar som journalister tar till sig – skriker sig hesa över – som eldas på av självutnämnda experter – allt för att sälja lösnummer – konflikter och kriser säljer.

Därmed självuppfyllande profetia. Därmed blir folk ängsliga, rädda, försiktiga och följer resten av fårskocken. Och då öppnas stora möjligheter för de modiga.

Efter den stora depressionen i slutet av 1920-talet så lades grunden för flera diktaturer – av galna, modiga män som vågade ta plats och utnyttja ängsligheten och situationen. Jag predikar inte diktatur, tvärtom, jag konstaterar bara att lågkonjunktur är ett perfekt tillfälle att driva förändring och ta makt.

Marknadsandelar är makt. Förutom att du säljer mer så får du naturligt större verkningsgrad på din kommunikation. Makt, helt enkelt.

Studier visar att företag som inte minskar sina marknadsinvesteringar i lågkonjunkturer tar marknadsandelar. Rea på marknadsandelar, helt enkelt – de modiga tar, de ängsliga ger. Något nytt under solen?

Så vad gör många svenska företag? De drar ner på marknadsinvesteringar. Fel. Här ska sparas, för nu är det kris. Dubbelfel. Så gör de som är ängsliga och rädda.

Vad gör modiga företag i denna situation? Jo, de gör kraftiga omallokeringar i sin relationsbudget – detta för att kunna använda begrepp som: ”nu satsar vi ännu mer”. Mer fokus på att gjuta självförtroende i hela kedjan fram till slutkonsument – kommunicerar perspektiv – kommunicerar långsiktighet – belönar de bästa bättre – öppnar fler mötespunkter mot kund – öppnar upp för förvärv – genomför nyemissioner för att säkra krigskassan – rekryterar resurser för att hjälpa sina kunder utvecklas – bygger relationer mer aktivt.

Andra framgångsfaktorer är att fokusera mer på grundläggande värderingar i sin kommunikation, lägga mer fokus på de enklare, stabila produkterna i portföljen, erbjuda bättre finansieringslösningar, volymrabatter, bibehålla marknadsbudgeten och sänka priset på instegs­produkter. 40–0 och serveess.

Självförtroende föder förtroende och det har som mest effekt när resten av världen är ängslig och söker trygghet – vem vill inte ligga i en säker hamn när det blåser.

Så vi får se. Det är rea på marknadsandelar. När dammet lagt sig så får vi se vilka som förlorade och vilka som vann. Man brukar säga att rädda pojkar får inte kyssa vackra flickor.

Fredrik Sachs

Peacock Advertising Agency

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev