Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Norrmännen borde döpa om Procordia

Publicerad: 9 April 2008, 20:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30


I Dagens Media nr 7/08 meddelar livsmedelsföretaget Procordia att man tar fram en ny varumärkesplattform. Syftet är att öka kännedomen bland allmänheten om vad Procordia är för någonting. Frågan är varför man tror att svenskarna VILL veta vad Procordia är?

Först en kort bakgrund till namnet. En gång i tiden fanns det ett holdingbolag för statliga verksamheter kallat Statsföretag. Alltifrån LKAB och Karlskronavarvet till Svenska Tobaksbolaget ingick.

1987 hamnade ett bantat Statsföretag på börsen under namnet Procordia. Sedan delades Procordia upp i läkemedelsbolaget Pharmacia och konsumentvaruföretaget BCP (Branded Consumer Products).

Sedan 1995 ägs Procordia av norska konglomeratet Orkla.Varför vill norrmännen över huvud taget behålla ett så märkligt namn som Procordia, som bara kan ha drömts ihop av statliga byråkrater på näringsdepartementet i samarbete med någon mindre nogräknad varumärkeskonsult? Procordia har ett antal älskade och välkända varumärken i sin portfölj: Felix, Ekströms, Önos och Bob, bland andra.

Varför helt enkelt inte ta det mest välkända varumärket Felix och göra det till företagsnamn?

Det vore ett rationellt val, ur såväl företags- som konsumentperspektiv. Det skulle dessutom hedra en av de entreprenörer som lagt grunden till framgången.Sedan kan Orkla sälja tillbaka namnet Procordia till någon nostalgisk tjänsteman i statsbyråkratin.

Eller ännu hellre: Slänga det på historiens sophög.

Janne Pettersson är frilansskribent

Janne Pettersson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.