Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Ni är alla kreatörer"

Publicerad: 7 April 2010, 05:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

48H:s juryordförande svarar på kritiken från reklamstudenterna Maria Nillius och Agnes Thunell.


Att årets upplaga av 48h väcker engagemang och diskussioner tyckar jag är positivt i sig.

Det finns ännu inte i hela världen en enda tävlingsform som är optimal för vår bransch, än mindre för studenter, så all feedback och all konstruktiva idéer är givetvis både viktiga och välkomna.

Jag är helt övertygad om att Citypaketet och arrangörerna av 48h är genuint intresserade av att ha den dialogen framöver.

Vad gäller årets vinnare är de helt enkelt de tre bidrag där juryn bedömde att kommunikationen bäst svarade på brief och uppsatta mål; det vill säga att värva fler medlemmar till organisationen Reportrar utan gränser. De svarade också bäst på de parametrar som vi som jury var satta att bedöma; relevans, tydlighet, omdöme och hantverk. Det vill säga de vann inte enbart på "en slagkraftig rubrik" som antyds i artikeln.

Flera så kallade icke-copyannonser var med i slutdiskussionerna men nådde helt enkelt inte hela vägen fram.

Vad som bekymrat mig mest i diskussionerna är att eleverna ser så snävt på sin "yrkesfunktion"; att en AD ”bara” sysslar med bild och form och en copy ”bara” med text.

Ni är alla kreatörer och tillsammans ska ni jobba med idé- och konceptutveckling, där ni gemensamt bedömer om en s.k copyannons eller en annons med både copy och något visuellt bäst gör jobbet.

Under mina många år i branschen har jag vid flertalet tillfällen som copy insett och hållit med om att en visuell lösning utan ord helt enkelt löser uppgiften bäst. Jag ser mig därmed hellre som kommunikatör och kreatör än som copywriter eller "copydam" för den delen, även om det lät rätt trevligt.

När teamet väl är överens om vilken lösning som bäst svarar mot brief och gör jobbet, återstår ju dessutom fortfarande att typografera och layouta annonsen, och hur det görs är ju i allra högsta grad ett prov på AD:ns förmåga och känslighet att visualisera och dramatisera texten och skapa uppmärksamhet och intresse.

I min mening utesluter 48h med andra ord inga lösningar eller kompetenser. Snarare är det en tävling som förutsätter samarbete mellan alla kompetenser i teamet. Oavsett uttrycket i slutänden behövs alla i teamet för att göra jobbet - och för att vinna.

Christina Knight

cd på Ogilvy

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.