Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Newsdesk argumenterar emot sin egen affärsidé"

Publicerad: 19 Februari 2009, 14:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

<b>REPLIK.</b> Yann Blandy, regionschef på Cision Northern Europe, svarar på Kristofer Björkmans debattinlägg om Cisions pressmeddelanden på Twitter.


Webben är social och dialogen är dess stöttepelare. Det vet Newsdesk, det vet varje kommunikatör med självaktning och det vet vi på Cision. Webben tvingar oss att bli vassare på att hitta rätt tilltal och kanal för den målgrupp vi vill nå. I de sociala forumen är det mottagaren som väljer till fullo - det går inte att trycka på dem något de inte vill ha.

Därför är det med förvåning vi läser Newsdesk kritik mot att Cision nu lanserar en tjänst som ger större valfrihet för både kommunikatörer och deras målgrupper. Var det inte precis det som var er affärsidé?

Enkla val gör det lättare för kommunikatörenVi ger alltså numera våra kunder möjlighet att välja Twitter och Bloggy som kanaler för sin nyhet, utöver traditionella nyhetsredaktioner på press, radio, tv och nyhetssajter på nätet. De kan välja att använda Cisions konto eller ett eget. Det är ett litet men ett första steg i en ny och ovan kanal. Vi hjälper dem hellre med det än bidrar till en elitdebatt som snarare skrämmer än lockar till användning.

Vi har redan många som - helt frivilligt - följer våra kunders nyhetsströmmar på Twitter och Bloggy. Helt fel är att beskylla oss för att trycka ut information till motvilliga användare i sociala forum. Spam är oönskat. Den insikten delar vi med Newsdesk.

Mer strategisk tid - inte operativt hundgöraTill skillnad från Newsdesk arbetar Cision med ett helhetsperspektiv på kommunikatörens arbete. Vi hjälper dem att välja målgrupp och passande kanal, vi hjälper dem att bevaka vad som händer med deras budskap - i traditionella och sociala medier - och vi hjälper dem bli bättre på PR genom våra medieanalyser. Om någon vill föra en specifik dialog med en av våra kunder via Cisions konto på Twitter kan det bli svårt, det håller vi med om. Men det behöver inte bli det.

Eftersom vi hjälper kunden att göra sina nyheter tillgängliga, ger dem möjlighet att starta en dialog och att följa den, kan vi också förmedla tillbaka de delar som är relevanta för kunden. Det är så en mediepartner arbetar: med bevakning, sållning och rätt återkoppling. Vårt jobb är att underlätta kommunikatörens vardag. Inte öka kraven på mer operativt hundgöra.

138 000 läsare följer nyhetsflödet från The New York Times via Twitter. Vi vill inte hindra den som vill följa hela flödet av releaser från Cisions kunder via Twitter. Finns det verkligen någon som vill det?

Vi roas också lite av tanken att det var vårt pressmeddelande - en döende kanal enligt Newsdesk - som satte igång den här debatten. En dialog som vi tycker är mycket spännande att vara med i.

Yann Blandy, regional director Cision Northern Europe

Yann Blandy

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.