"När ska medierna börja syna Systembolagets reklam?

2018-06-14 14:25  

DEBATT. Att desperat försöka hävda sitt existensberättigande genom att göra reklam med undermålig fakta, med ett syfte att påverka skattebetalarna, med skattebetalarnas egna pengar hör snarare hemma i efterkrigstidens Östtyskland. Det skriver Anders Jansson, projektledare på kommunikationsbyrån YMR, om Systembolaget.

Att ställa sig bakom det svenska sättet att sälja alkohol handlar om omtanke, menar Systembolaget i sin senaste kampanj. Och genom att sälja alkohol på ”rätt sätt” så dricker vi svenskar drygt 30 procent mindre alkohol än vad vi skulle ha gjort på en fri marknad.

Forskningen som ligger till grund för kampanjen är dock snarare en förhastad korrelationsstudie som inte tar i beaktande till att konsumenter är analytiska varelser med självbevarelsedrift.

Studierna som Systembolaget hänvisar till går förenklat ut på att kalkylera ihop ökade öppettider med nuvarande försäljningsindex per timme.

I forskningen förfasas man även över potentiell konkurrens vilket kan leda till lägre priser. I sin iver att bevisa sin tes så har då Systembolaget räknat med att om priserna skulle sjunka så skulle vi köpa alkohol för pengarna som "vi sparat in".

Skulle till exempel en flaska brännvin gå från att kosta 200 kronor till 100 kronor så skulle vi köpa två flaskor istället för en. En helt vansinnig uträkning förstås som utgår från att vi människor är för dumma för att begripa oss på vår egen toleransnivå eller att det enda som står i vägen för en riktig karatefylla är centiliterpriset på spriten. 

Men vi kanske inte ska raljera, forskningen är ju trots allt gjord med "omtanke".

Kort och gott. Systembolagets kampanj(er) grundar sig i godtyckliga korrelationsstudier. Och allt detta finansieras av dig och mig. Ändå granskas inte Systembolaget av de stora medierna.

Låt oss säga att Volvo hade agerat likadant på marknaden och hävdat att om alla skulle köra Volvo så skulle vi minska antalet dödsfall i trafiken med 30 procent. Det hade ju givetvis blivit ramaskri i de stora medierna, inte bara bland enskilda borgliga opinionsbildare som idag.

Men Volvo är ju inte statligt utan verkar på en fri och liberaliserad marknad. Så jämförelsen haltar lite. Låt oss därför dra en till jämförelse.

Låt oss säga att Migrationsverket, med skattebetalarnas pengar, hade producerat stora reklamkampanjer i media med syftet att påverka skattebetalarnas åsikter om migration? Det vore ju demokratiskt förkastligt och skulle sannolikt skapa ett nationellt drev i medierna. 

Men inte när det gäller Systembolaget. För de gör det av "omtanke". 

Socialminister Annika Strandhäll (S) menar dock att det i Systembolagets samhällsuppdrag ingår att ge en samlad bild av forskning kring alkoholen i Sverige. Men är det vad de gör?

Att desperat försöka hävda sitt existensberättigande genom att göra reklam med undermålig fakta, med ett syfte att påverka skattebetalarna, med skattebetalarnas egna pengar hör snarare hemma i efterkrigstidens Östtyskland.

Men när det handlar om "omtanke" så verkar medierna blunda för vad som egentligen är sant och falskt.

Anders Jansson, projektledare på kommunikationsbyrån YMR

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt