Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"När kommer event att börja upphandlas som pr och reklam?"

Publicerad: 3 Maj 2011, 07:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Uppdragen blir fler, större och mer komplexa – trots det tänker få kunder långsiktigt när de anlitar eventbyråer, skriver Mattias Trotzig på Occasion.


Eventbranschen befinner sig just nu i en situation som kan liknas vid de så kallade ”annonsbyråernas” under 60- och 70-talet, eller där pr-byråerna befann sig under 80-talet. Det är en bransch som befinner sig i sin linda i flera avseenden, men inte minst när det kommer till upphandlingar. Behovet och efterfrågan på event i olika skepnader är enorm. Tillväxten och affärsnyttan är tydlig.

Men på kundsidan är det få uppdragsgivare som idag handlar upp event på ett sätt som skapar rätt förutsättningar för båda parter. Och ännu färre som satsar långsiktigt på event som kommunikationskanal.

Företagens marknadschefer har lärt sig att handla upp reklam och pr-uppdrag. De har insett att man behöver tänka långsiktigt och investera tid i de traditionella byråerna som man anlitar för att få ett professionellt och givande samarbete. Men det är fortsatt en blygsam utveckling av långsiktiga avtal hos eventbyråerna.

Jag är givetvis mycket positiv till den förändring som vi märker av på Occasion Corporate Events. Men det är en lång bit kvar för eventbranschen i upphandlingar. Som jag ser det så handlar det om en attitydförändring som kommer att ta tid.

Många kunder låter flera byråer pitcha på enskilda projekt. Nackdelen är att det inte ger samma ROI som när man jobbar långsiktigt. Allt för få kunder tar steget fullt ut och väljer istället att jobba kortsiktigt. Alla undersökningar pekar på att det personliga mötet blivit viktigare och viktigare för att stärka trovärdigheten för varumärken på individnivå. Och det är precis vad vi som corporate eventbyrå jobbar med.

Eventbranschen har mognat betydligt och det personliga mötets roll har blivit en viktig del i varumärkesupplevelsen. Att arbeta långsiktigt med en eventbyrå ger företagen samma fördelar som de får genom andra långsiktiga samarbeten med exempelvis reklambyråer.  

1900-talet präglades av effektivitet, nu ser vi en utveckling under 2000-talet som istället handlar om engagemang. För att skapa närhet, trovärdighet, lojalitet och relevans börjar företag att utveckla det personliga mötet med sina kunder och medarbetare. För inte alltför lång tid sedan talades det mycket om hur det personliga mötet skulle få stå tillbaka för ”moderna” online-baserade kommunikationskanaler.

Men vi ser i?dag hur event och inte minst sociala medier går hand i hand. Vi ser tydligt hur event är framtidens kommunikationsplats för våra kunder. Ingenting överträffar det personliga mötet när det kommer till modern kommunikation.

Uppdragen blir fler, större och mer komplexa när kunderna använder sig av möten som en strategisk del i sin affärs- och varumärkesstrategi. Trots det väljer många kunder ändå inte att skriva långsiktiga avtal med eventbyråer, även om en byrå får fortsatt förtroende och uppdrag från kunden.

Som corporate eventbyrå jobbar du ständigt med stora pitcher som kräver mycket research på enstaka projekt. Du måste verkligen lära känna uppdragsgivaren, varumärkena, deras mål och visioner för att sedan kunna omvandla budskapen till det fysiska rummet och det personliga mötet.

De kunder vi jobbar långsiktigt med och som har valt att skriva kontrakt med oss, drar betydligt större nytta av den kompetens vi besitter som byrå. Vi stärker i?dag upp såväl vår strategiska kompetens som vår kreatörssida. Och som en av de ledande byråerna har vi själva ett stort ansvar att driva branschen och vägleda våra kunder.

Förändringen i branschen och betydelsen av det personliga mötet är bland annat ett resultat av den digitala förflyttningen. De virtuella möten som sker varje sekund via Skype, Facebook eller andra communities har tydliggjort och förstärkt vikten av det personliga mötet i fysisk form.

En färsk studie visar att cirka två tredjedelar av Sveriges befolkning inte tror på att man kan få 100 procent förtroende för någon utan att ha träffats på riktigt. Eventbyråerna har därför en central roll när det kommer till att förmedla och levandegöra företagens budskap i realtid.

Men frågan kvarstår, när kommer de långsiktiga upphandlingarna av corporate events att ta fart?

Mattias Trotzig

grundare av Occasion Corporate Events

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.