Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Nallen – äntligen på riktigt?"

Publicerad: 1 Mars 2012, 05:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:31

Mobiltelefonen har gått från ”nödlinje” till ”nalle” på riktigt. Men företagen hänger inte med, skriver Pingis Hadenius.


När mobiltelefonen gjorde intåg på riktigt på 1990-talet var jag en glad tonåring med en lila Motorola Flare. Hur ordet ”nalle” då kom till kan jag i dag inte förstå – jag pratade mest i telefonen med laddaren i, då batteritiden var usel.

Det var hiskligt dyrt att ringa – mobilen var mer en ”nödlinje”. Och vilka av mina vänner ringde jag på mobilen? Knappast en själ. Ofta låg den vackra lila attiraljen bortglömd. Jag såg mer av min snuttefilt än den.

I dag däremot är min mobil verkligen min ”nalle”. Och inte bara för mig. Vi svenskar tittar i våra mobiler var sjätte minut. Hela 80 procent av oss stänger aldrig ens av våra mobiler. Som publisher följer jag nyfiket utvecklingen och bara inom vårt IDG-nätverk kommer 25 procent av onlinetrafiken från en mobil enhet. Når vi 50 procent under 2013? Vår mobilchef Pontus Jeppsson tror det.

Jag läser undersökningar om hur människor får extrem abstinens när de tvingas testa att vara utan sina mobiler ett dygn. Vissa i min omgivning tror att något farligt inträffat om jag inte svarar på mobilen på ett par timmar. Nallen är i dag verklighet.

Det är vår snuttefilt, vårt arbetsverktyg – ja, med oss jämt. Mobilen är det första och sista vi tittar på under en vanlig dag. Undersökningar visar att vi använder den mest hemma (89 procent) och inte på språng – vars namn mobilen kommer ifrån. Vi använder den för service i impulsiva lägen (när geopositioneringstjänsterna fungerar), läser och lever våra liv genom denna livsviktiga teddybear.

Det lustiga i allt detta är att utvecklingen för oss mobilanvändare inte hänger med. Vi lever än med 3G-uppkoppligar av lika bra kvalitet som Greklands ekonomi, och cirka 70 procent av de svenska företagen har inte ens en mobilanpassad sajt eller app.

En förlagschef på ett av de stora förlagen sade till mig förra veckan: ”I år ska vi satsa digitalt.” De har inte ens fungerande sajter, och mobilsajt – vad var det? Jag trodde att det var ett dåligt skämt – men ack jag hade så fel. Jag hoppas att alla svenska företag vaknar till liv. Med drygt 4 miljoner smartphone-användare i Sverige behövs det mobilanpassade sajter och verktyg. Det är ingen framtids­spaning – det är här och nu.

Titta bara på dina egna beteendemönster – vi lever närmare våra mobiler i dag än någonting annat (har jag fel, berätta vad ni använder i högre utsträckning...).

Senast i söndags satt jag på en middag med två framgångsrika entreprenörskvinnor i 70-års-åldern. Genomgående under middagen surfade vi, letade appar, visade upp artiklar – och pratade just om – vilka var de bästa mobil­sajterna?

Vad jag beskriver är inte en teen­spaning. Alla är mobila – utom just företagen.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.