Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"MSN är nästa Facebook-offret"

Publicerad: 17 Augusti 2011, 09:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

Joakim Jansson, The Borneo Family, ser inte Gmails framfart eller Internet Explorers tapp som de främsta förklaringarna till varför Hotmail och MSN rasar.


Nu finns det tydliga tecken på att Facebook är på väg att ta ännu en internetklassiker till webbkyrkogården. Vi har tidigare sett svenska communities som Lunarstorm och Playahead duka under för Facebookkonkurrensen och nu är det snart dags för det första riktigt stora varumärket inom sociala medier, Hotmail, att följa efter. 

Läste nyligen en artikel i Dagens Media om att MSN backat kraftigt och portal­chefen skakar på huvudet av förvåning och förstår inte vad som hänt, vilket i sig är ganska alarmerande. Jag tror mig kunna förklara vad som hänt och vad som för MSN är än mer alarmerande än en oförstående portalchef.

Många spekulationer går i riktning mot att Internet Explorer tappat stora marknadsandelar och att detta ligger bakom MSN:s tapp. Detta är helt klart en del av förklaringen, men jag tror det finns en viktigare: Hotmails veritabla tokras.

Om man jämför Hotmails utveckling med MSN på Kia-index så följer de varandra i det närmaste exakt. 

Förhållandet i unika webbläsare per vecka är också i det närmaste 1 till 1 (MSN är 5–10% större) och det är uppenbart att MSN får stor andel av sin trafik från Hotmail. Förutom att det finns länkar och banners till MSN från Hotmail så hamnar en utloggad användare på MSN.

Så när Hotmail nu backar som det gör så dras MSN med i fallet och det är det vi nu ser.

När det gäller minskning av konsumtion av ett medium eller en tjänst som i detta fall, så följer det nästan alltid samma utveckling. Först märks inte så mycket på räckvidd, och det beror på att vi först brukar minska vår spenderade tid på tjänsten, därefter påverkas frekvensen, dvs hur ofta vi använder tjänsten, och i sista hand räckvidden, dvs att vi använder den över huvud taget.

Och hur mycket har Hotmail backat och vad kommer att ske framåt? Jämför vi räckvidd (dvs unika webbläsare per vecka) så ser vi att Hotmail backat i snitt drygt 6% per vecka om vi jämför vecka 1–30 i år med motsvarande period förra året.

Det betyder alltså att de allra flesta fortsatt använder tjänsten. Ser vi därefter på besök, som tillsammans med räckvidd ger frekvens, så har de under motsvarande period minskat 21%, vilket är mycket, men det är inte förrän vi kollar på sidvisningar, som är det närmaste vi kommer mediekonsumtion på Kia-index, som det blir riktigt dramatiskt. Dessa har minskat 73% (!) jämfört med motsvarande tid förra året, vilket är sensationellt mycket, dvs i princip 3 av 4 timmar som konsumerats på Hotmail har försvunnit på så lite som ett år.

När frågan ställs vad Hotmails tillbakagång beror på så pekar de flesta på Gmail. Det tror jag inte alls har så stor betydelse. Däremot tror jag svaret är Facebook. Om vi tittar på vad Hotmail tillfredsställer för användarbehov så är det en tjänst som framför allt är för privatpersoner som har använt tjänsten för nöjeskommunikation med andra privatpersoner.

Denna kommunikation sker nu i allt större utsträckning via Facebook och den naturliga följden är att Hotmail backar. Anledningen till att räckvidden inte backat mer beror sannolikt på att viss kommunikation fortsatt sker via e-post och att användare därmed går in och kollar sin email ibland för att se att de inte missar något. Dock så använder de den inte alls i samma utsträckning som förut och det är det vi ser framför allt i minskningen av antalet sidvisningar.

I takt med att ännu mer av nöjeskommunikationen kommer att ske på Facebook och andra sociala medietjänster så kan vi förvänta oss att inte bara sidvisningar kommer att minska kraftigt på Hotmail utan även räckvidd och frekvens.

Därmed är det mycket som talar för att om inte Microsoft har något riktigt genialt i skjortärmen så kommer Hotmail bli ännu ett av Facebooks offer. Och även om hjärtat säger att det vore tråkigt för en trotjänare att gå under, så säger huvudet att det nog är oundvikligt då privat emailkonversation snart känns lika passé som snigelpost kändes några år efter emailens genomslag.

Joakim Jansson, The Borneo Family

joakim.jansson@theborneofamily.com

Twitter.com/joajan

gplus.to/joakimjansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.