Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Mötesrådgivare måste ta större ansvar för sina kunder"

Publicerad: 29 Oktober 2012, 07:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

REPLIK. Lena Fletcher, vd för Congrex Sweden, håller inte med Tomas Stålmarck.


I en debattartikel, ”Så undviker du eventdrevet”, publicerad i Dagens Media 19 september 2012, skriver Tomas Stålmarck att ”de svarta rubrikerna och kritiken i samband med myndigheternas event-festande hade kunnat undvikas om de ansvariga som köpt upp eventen kunnat försvara varför man genomfört evenemangen och samtidigt förklarat nyttan med aktiviteterna med tydliga och mätbara mål.” Jag håller inte med Stålmarck om det. Tydliga och mätbara mål i all ära, men jag tror knappast att det hade hindrat journalisterna från att gräva och skriva. Kanske hade den initiala nyhetsrapporteringen blivit mer nyanserad men genomslaget i media hade förmodligen varit detsamma.

Självklart förstår läsare och tv-tittare att myndigheter har lika stor rätt och nytta av att konferera och träffas under trevliga former som andra verksamheter. Det som skapar upprörda känslor är de höga kostnaderna och intrycket av att en konferens eller föreläsning används som ett avdragsgillt alibi för ett storslaget festande på skattebetalarnas bekostnad. 

Den springande punkten i Tomas Stålmarcks resonemang, att möten böra vara tydliga med sitt syfte och mätbara för att uppnå bästa möjliga effekt, är dock värda att ta fasta på. Det ligger mycket arbete och planering bakom en konferens eller ett event. Behovsanalyser av gruppförväntningar, prisförhandlingar, bokning, inbjudningar, anmälningar, hänsyn till olika önskemål och behov. Mycket kan gå fel, speciellt när företag, myndigheter och andra organisationer sällan har en uttalad ledningspolicy när det gäller möten och events. Gott och väl så. Men värre är att Stålmarck helt utelämnar mötesrådgivarnas ansvar att vara drivande i att hjälpa kunderna med förståelsen för detta.

Det är ju vi mötesrådgivare som är experterna. Därför är det vi som måste ta det största ansvaret för att förutsättningarna för mötet blir de allra bästa. I det ingår att försäkra sig om att våra kunders events och möten har ett tydligt syfte med mätbara mål, som därigenom kan skapa ett mervärde för kunden. Konkret handlar det om att vi som mötesrådgivare behöver utbilda uppköparna så att deras upphandlingsunderlag leder till möten av högsta möjliga kvalitet. Det borde vara en självklarhet för alla mötesrådgivare att arbeta så vid en upphandling. Ta ansvar för sin kund.

Ett sätt att underlätta kvalitetsarbetet för både kunder samt event- och mötesbranschen skulle kunna vara att inrätta en branschspecifik kvalitetspolicy som kan fungera som vederhäftig standard vid upphandlingar av möten och events.

Det är dags att mötesbranschen som helhet och mötesrådgivare i synnerhet tar ett större ansvar för kunden. Det kräver att vi måste våga vara lite obekväma och insistera att möten och konferenser är en ledningsfråga som kräver affärsmässighet och långsiktighet. Bara då kan vi som mötesrådgivare stå för vår expertis och rådgivande roll när det gäller att åstadkomma lyckade möten och event.

Lena Fletcher, vd Congrex Sweden

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.