Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Möt lågkonjunkturen med vinstdelning"

Publicerad: 29 januari 2009, 05:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:30

<b>DEBATT.</b> Bröderna Westander förklarar varför vinstdelning är vägen att gå när det blåser snålt.


Pr-byrån Westander var en liten och ekonomiskt känslig byrå inför förra lågkonjunkturen. 2002 införde vi en vinstdelning omfattande 40 procent av rörelseresultatet. Det beslutet har varit av avgörande betydelse för våra framgångar i såväl låg- som högkonjunktur. Därför vill vi dela med oss av de tre viktigaste argumenten för vinstdelning.

1. Vinstdelning uppmuntrar till lagarbete. När företagets samlade beläggning minskar i lågkonjunkturen, så ökar risken för att den enskilda medarbetaren säkerställer sin personliga fakturering genom att hålla de "egna" uppdragen tätt till bröstet. Konsekvensen är utebliven gruppdynamik och att företagets bästa tillgängliga kompetens inte utnyttjas för varje arbetsmoment, vilket begränsar kundnyttan. Westanders vinstdelning - transparent och lika för alla - är en stabiliserande motkraft som uppmuntrar till lagarbete.

2. Vinstdelning skapar lönsamhetsfokus. Med en vinstdelning ökar de anställdas intresse av att lönsamheten är god - oberoende av konjunkturläget. Vissa byråägare kan skrämmas av att Westander sedan 2002 använt totalt 11,9 miljoner av företagets vinstmedel till vinstdelning, men vi har också varje år varit ett lönsamt företag. Enligt UC:s senaste pr-branschanalys finns det bara åtta svenska pr-byråer som har större eget kapital än Westanders 9,7 miljoner. Vi är en stabil arbetsgivare för våra anställda i tider av lågkonjunktur.

3. Vinstdelning sänder positiva signaler. En vinstdelning kan bli lite eller inget värd i en lågkonjunktur, men beslutet sänder positiva signaler för framtiden. Vinstdelning underlättar snabb rekrytering när konjunkturen vänder och minskar personalomsättningen i en högkonjunktur. Den medarbetare som jobbat på Westander under hela konjunkturcykeln 2002-2008 har fått cirka 750 000 kronor i vinstdelning. Det har rimligen bidragit till vår relativa stabilitet i en bransch präglad av hög personalomsättning.

Alla tjänar på vinstdelning. Det vi som byråägare ger upp kortsiktigt vinner vi tillbaka långsiktigt. En byrå med vinstdelning blir lättare en stabil arbetsgivare för de anställda och en långsiktig samarbetspartner för uppdragsgivarna. Med ett beslut om vinstdelning 2009 ökar byråns chanser att gå stärkt ur lågkonjunkturen.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.