Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Möjligheter att ta fasta på"

Publicerad: 16 Februari 2009, 05:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:22

<b>LEDARE.</b> I lågkonjunkturen blir vi omotiverat försiktiga. Istället bör vi utnyttja det pressade läget till att utvecklas. Läs Fredrik Svedjetuns ledare.


När jag var på Ica för ett par veckor sedan kom jag på mig själv med att i betydligt högre utsträckning än tidigare välja de billigare alternativen framför de varumärken som får mig att känna mig som aningen mer framgångsrik.

Mitt beteende var långt ifrån logiskt och sprunget ur ett behov av att spara pengar. Skattelättnader och på senare tid även räntesänkningar har gjort att jag, liksom de flesta andra med arbete och bostad, får mer in och mindre ut på kontot idag än när högkonjunkturen kokade som värst.

Senaste numret av Dagens Media. Men sådan är lågkonjunkturens psykologi. På samma sätt som vi gödslar med pengar i högkonjunkturen, trots att vi kanske inte alltid har råd, blir vi omotiverat försiktiga i vår konsumtion när experter och medier börjar skrika att det vänder neråt.

I det här numret av Dagens Media ägnar vi stort utrymme åt att beskriva hur den här situationen hanteras - eller bör hanteras - av annonsörer och marknadsförare. Framförallt levererar vi en stor varumärkesspecial fullspäckad av inspiration och tips om hur ditt företag kan bli en vinnare under 2009 (sid 28-37).Kortfattat finns några möjligheter att ta fasta på.

Bland annat kan du utnyttja det pressade läget till att utvecklas, genom att ompröva hur du jobbar, vilka kanaler du använder och vilka budskap du lyfter fram. Om möjligt kan du plocka fram de värden i ditt varumärke som är bättre lämpade för den nya konjunktursituationen. Om du har en mindre budget - bli mer kreativ och effektiv. Mindre pengar är inte synonymt med ett sämre genomslag.

Missa inte heller varumärkesstrategen och författaren Per Robert Öhlins intressanta text om vilka lärdomar som kan dras av Hollywood-filmernas myter och dramaturgi.

Central i berättelsen är hjälten som, till skillnad från den impopulära narcissisten, har fel och brister. Hjälten påminner om oss själva - och det är just därför vi tycker om och fängslas av den.

Det är något som tål att tänkas på om du jobbar med varumärkesfrågor i dessa tider av misstag och problem inom det svenska näringslivet.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.