Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

"Moderaternas åtta kommunikationsmissar"

Publicerad: 4 juni 2009, 11:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:32

<b>DEBATT.</b> Magnus Johansson, sammankallande partistyrelsen för Miljöpartiet, undrar vad som är så nytt med de nya moderaterna. Dessutom listar han partiets kommunikationsmissar inför EU-valet.


För snart tre år sedan lyckades de nya Moderaterna vinna valet. Men finns de längre? På valaffischerna inför årets EU-val återfinns samma logga som inför valet riksdagsvalet 2006, Nya Moderaterna står det.

Men kan det vara så att det som var nytt 2006 nu blivit gammalt och att nya 2009 innebär en fortsatt förnyelse av Moderaterna? Att nya alltså är något annat än det var 2006? Jag antar att det är vad grabbarna Per Schlingmann och Pär Henriksson vill signalera till väljarna. Det gick ju bra att förnya senast så vi gör det igen kanske de tänker. Men upprepningen blir inte bättre än Junilistans. Fiaskot är nära.

I de nya Moderaternas EU-kampanj radar kommunikationsmissarna upp sig.

1. Kampanjen börjar med budskapet: Jag ska rösta - ska du? Sedan säger Reinfeldt att han tycker människor är rationella när de väljer att inte rösta - EU har inte så mycket makt påstår Reinfeldt. Signalen är inte statsmannaaktig.

2. Valaffischer med stora ansiktsbilder utan budskap. Att fokusera på kandidater i ett val där över hälften av väljarna kryssar må vara rätt. Men är det verkligen ansikten man vill kryssa? Är det inte i första hand en politisk prioritering väljarna gör med sitt kryss? De nya Moderaternas portträttaffischer signalerar: här är jag - rösta på mig. Personen blir viktigare än politiken. Överhetsperspektivet lyser klart.

3. Tar rygg på SD - valets förlorare. Turkiet ska inte med i EU under den närmsta mandatperioden. Reinfeldt gör uttalandet i samband med att valmanifestet presenteras. Bristen på andra tydliga relevanta profilfrågor i valmanifestet gör att uttalandet om Turkiet får stort genomslag.Flirten med främlingsskeptiska väljare är tydlig. Reinfeldt hamnar på samma sida som Jimmy Åkesson.

4. Gamla Hökmark blir den som Schlingmann och Henriksson kommer ge skulden för att de nya Moderaterna inte gör ett bra val 2009. Hökmark är gammelmoderat som inte förmått att förnya sig. Han tar strid med Naturskyddsföringen och det lilla miljöförtroende som Reinfeldt försökt bygga upp det senaste året skadas rejält.

5. M som i Man och Moderat. Fredrik, Anders, Gunnar, Christoffer, Carl, Per och Pär. Alla de tyngsta företrädarna och kampanjmakarna är män.

6. Total avsaknad av politik. FP har kärleken till Euron och Marits intressen för mat. KD har spriten. MP har klimatet. PP har fildelning. S har facket. SD och V tampas om utträdeskravet. Däremot har varken C eller M haft någon politisk sakfråga som egen profil i EU-valet. Utan profilfråga så blir de nya moderaternas kampanj en kampanj för makten istället för kampanj för politiken. Motivationen bland sympatisörer och medlemmar minskar när det inte finns någon hjärtefråga att arbeta för.

7. M litar inte på sina kandidater men det ska väljarna göra. I slutet av valrörelsen smutsar man ner både statsminister och finansminister genom en panikartad kampanjturné. De riktiga nya moderaterna ska visa att de finns - Hökmark får inte vara med. Men om inte Reinfeldt litar på Hökmark varför ska väljarna göra det?

8. De nya moderaterna ger nu upp och inriktar hela sista veckan på att tjata om att människor ska rösta. Statsministern sitter med telefonheadset på helsidesannonser. De försöker nu knuffa in sina ordinarie väljare i vallokalerna. Det tjatet har sedan länge EU-administrationen tagit patent på. Visst går det att mobilisera för ett parti men det är mycket lättare att mobilisera för en politisk sakfråga.

Inför valet nästa år hade en valframgång för nya moderaterna i EU-valet lagt grunden för en valseger 2010. Socialdemokraternas urgamla position som Sveriges största parti kunde ha hotats Nu blir det inte så. De nya moderaterna förlorar. Undrar vad dem heter 2010.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.